webForumDet fria alternativet

Boota dator för att ansluta till Terminal Services

6 svar · 400 visningar · startad av Addeladde

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Har en gamal bärbar dator som jag skulle vilja boota direkt och ansluta till en Terninal Serivces. Finns det Remote desktop på bootdiskett?

Tänkte ha den bärbara som en tunn klient. Vad tror ni?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad har du samt vad vill du köra tjänsten ifrån?
Kan du specifiera dig lite mer tror du?

Jag sitter mest och labbar lite med en server hemma. Ska beställa en dedicerad server snart så jag försöker lära mig en hel del om Windows 2003. Så när jag installerat Terminal Services tänkte jag att jag kunde pröva att köra en bärbar som en tunn klient. Inget jag ska göra på min dedicerade server men fortfarande kul o pröva.

Jag har ingen aning om vad jag vill köra tjänsten ifrån, har jätte dålig koll. Det jag skulle vilja är att på min gamla bärbara 233 MHz få ut en tunn klient. Går det eller är jag ute o cyklar?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

För att kunna köra Terminal Services måste du åtminstone ha ett operativsystem och en Terminal Service-klient installerad. Windows 98 går alldeles utmärkt som operativ. Klientprogramvaran borde vara installerad på servern om inte annat kan du lägga installationsfilerna där genom "Add/remove programs".

Jag har installerat Terminal Services så att jag kommer åt via klienten på en annan dator och även via webbacces. Finns det nått sätt så man kan boota och komma in direkt så operativet inte syns (win 98)?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har man boot on lan kan man väl gå via den vägen?
Nu minns jag inte exakt hur det går till men det är att man har DHCP server på servern och nånting till installerat och går den vägen?

148 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
141 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)