webForumDet fria alternativet

seg utforskare

10 svar · 598 visningar · startad av room

roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Hej!

Jag har ett problem med utforskaren. Så fort jag dubbelklickar på en fil, exvis en jpg bild på 50 kb så tänker datorn i några sekunder innan bildvisaren (xp's egna) startar och visar bilden, samma sak när jag ska starta exvis en MP3-fil.

När jag däremot dubbelklickar på en fil i exvis DC++ så startar bildvisaren direkt utan fördröjning eller Mediaplayer (om det är mp3 eller video) så det verkar som utforskaren är seg av någon anledning!

Någon som vet hur man kan avhjälpa problemet utan att behöva installera om?

Tacksam för tips!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har prövat att stänga av AV-programmet temporärt?

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Är det någon skillnad på vilken mapp filerna ligger i? Jag får ibland för mig att ju mer du har i en mapp desto slöare bli utforskaren. Högst ovetenskaplig observation dock... ;)

Rickard:

Vad är AV-programmet? Hur stänger man av det?

Det spelar inte någon roll vilken mapp filerna ligger i. Allt går segt i utforskaren, om jag ska högerklicka på en fil så tar det några sekunder extra innan mneyn kommer upp osv.

Något är skumt.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

AV = Antivirus.

har provat det!

självklart AV antivirus. Jag har provat att stänga av AV-programmet med det hjälper inte.

Det går väldigt segt att högerklicka på filer, men inte på kataloger.

Fler tips tages tacksamt emot!

NunchakoMedlem sedan juni 200169 inlägg

Har du nyligen installerat program som lägger till saker på högerklick-menyn? t.ex winzip..

Om ja, avinstallera och testa. Det går också att ta bort saker från menyn i registret men det vill jag helst inte gå in på.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Kanske skulle fortsatt på den gamla tråden?

hwinzip mm

Har provat att avinstallera Winzip, Winamp och Stuffit (program som lägger sig under högerklicksmenyn) men det är fortfarande samma fel.

Går segt att dubbelklicka på filer från utforskaren, samt att högerklicka på filer. Det går inte segt att högerklicka eller dubbelklicka på mappar.

Fortsätt gärna och kom med ideér, gärna vart i registret man ska leta för att hitta nycklar osv som segar ner.

Tack

NunchakoMedlem sedan juni 200169 inlägg

Tro det eller ej, jag fick precis samma problem i min dator! Smittar det eller!? :e

Mycket lustigt..

Jag håller i alla fall på och läser i följande:
http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Q_20824958.html

Hoppas det blir ngn lösning..

du kan väl säga till om det löste sig och hur du gjorde, eller om någon annan kan klura ut vad man ska göra?

Tack tack

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)