webForumDet fria alternativet

Hur installera Win 98?

5 svar · 248 visningar · startad av netslave

netslaveMedlem sedan juni 200470 inlägg

Hej!

Har köpt en gammal dator med Win2000, men det tar för mycket plats, har bara 100 MB av de 2 GB lediga. Är mycket mer van med Win98 också så det känns bara skönt att byta.

Jag har en gammal Win 98 CD och win 98 bootdiskett. ( Dock ej Win2000 CD)

Datorn: P-II 300 MMX, 2GB, 228 mb RAM. Bara en partition. ( C:)

Är nybörjare på detta, har bara ominstallerat Win 98 några gånger förut på en annan dator. Det var lätt som en plätt.

Har läst denna:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=104023&forumid=75

Några frågor. :)

BIOS, kommer det försvinna när jag formaterat hårddisken? ( eller ligger det på ett chips?) ( Har inställt nu så det kollas om det sitter ngn CD i när man bootar om datorn)

Stödjer Win 98 USB?

fdisk( länken ovan), vad ska jag göra där? ( startas med "fdisk" i dos?) ( från A: eller C: ?)

Bör jag ta bort partitionen och lägga till den igen? ( länken ovan?) Verkar onödigt?

Formatera: "Format C:" från dos C:, eller hur?

Är det någon risk att man klantar sig och tar bort CD-stödet så jag inte kan installera Win 98 CD:n? :q Fast det är väl det Bootdisken fixar...? ( så man kan läsa in win 98 från CD:n efter formateringen)

Tacksam för synpunkter.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Troligtvis har du NTFS på din disk nu och då måste du ta bort partitionen och skapa en ny med FAT32 istället. Det är det du gör med fdisk som är ganska självförklarande när du startar det från disketten.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om din dator startar på CD skivan så kan du använda fdisk under installationen...

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Re: Hur installera Win 98?

netslave skrev:

BIOS, kommer det försvinna när jag formaterat hårddisken? ( eller ligger det på ett chips?) ( Har inställt nu så det kollas om det sitter ngn CD i när man bootar om datorn)

Stödjer Win 98 USB?

fdisk( länken ovan), vad ska jag göra där? ( startas med "fdisk" i dos?) ( från A: eller C: ?)

Bör jag ta bort partitionen och lägga till den igen? ( länken ovan?) Verkar onödigt?

Formatera: "Format C:" från dos C:, eller hur?

Är det någon risk att man klantar sig och tar bort CD-stödet så jag inte kan installera Win 98 CD:n? :q Fast det är väl det Bootdisken fixar...? ( så man kan läsa in win 98 från CD:n efter formateringen)

Tacksam för synpunkter.

Bios skal normalt sett inte påverkas, ligger i ett chip som du säger.

Win98 SE stödjer usb (om det inte kom redan med 95b)

Om 2k har använt ntsf som filsystem måste du ta bort och skapa ny partiion.

Formatera c:, ja.

Okey, tackar, here we go. :)

Gick jättesmidigt, tack för hjälpen! :)

279 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
276 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)