webForumDet fria alternativet

Slut på minne

7 svar · 270 visningar · startad av Ekström

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Jag har ett litet problem med min dator som jag fått sen jag fick bredband. Har väl tankat ner något olämpligt antar jag =)

Mitt problem är att det upptagna RAM-minnet blir större och större ju längre datorn står på. Jag börjar med ca 250 MB ledigt utrymme när jag slår på datorn och efter ett par timmar är jag nere på ca 50 och datorn går riktigt segt. Hur kan jag lösa detta?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kolla under Processes i Task Manager om du kan se vilket program som äter minne.

Får vänta en timme eller så då =) Startade just om.

Jag kollade dock förr. Vad det gäller antalet trådar så var svchost.exe överlägset. Ca 100 trådar. Minnesanvändning i MB kommer jag tyvärr inte ihåg vilken som hade mest. Får återkomma...

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du kan ju söka igenom datorn efter virus och spyware medan du väntar.

Redan gjort ett flertal gånger. Inga virus, dock hittar Spybot 3 st DSO exploits.

Nere på 154 MB nu. Ca 100 mindre än när jag precis fått igång skrället.

Eh. Hehe. Tror jag just löste det. Mixtrade lite med kolumnerna i taskmgr. Använt minne (topp) fick jag fram. Alla program låg på rimliga siffror förutom just programmet som kollar mitt lediga RAM-minne i "realtid" som hade ca 320 000 kB. Lite i överkant kanske.

*Avinstallerar*

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Alla program rensar inte minnet efter sig så det kan ligga en del skräp data kvar i minnet efter ett tag när du kört datorn det är normalt. Men det brukar kanske handla om max 10-20 Mb annars är det något program som är kraftiget fel programmerat.
Så om du har haft igång datorn några timmar och ändå använder mer minne än du gjorde när du startade den och har igång samma program så kan det vara lite över ändå.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)