webForumDet fria alternativet

Win XP på bärbar

3 svar · 303 visningar · startad av Mika3l

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har starka funderingar på att formatera om syrrans bärbara (som är populär bland hennes småsyskon, dvs mig, nu när hon är hemma under sommaren ;) ) då den är allmänt konstig och slö.
Funderar på att dra in XP Pro, är en PIII på runt 1Ghz, minne vet jag inte riktigt (är en gammal IBM Thinkpad). Det borde väl duga?

Jaja, till huvudfrågan. Funderar på hur operativsystemet hanterar batterikontroll. Nu är det en batterimätare i statusbaren och det finns vissa inställningar som gör att datorn t.ex varnar vid låg batterinivä. Måste man ha någon speciell Windows-version eller sköts sånt automatisk/är det inställningar man gör vid installation?

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Det ska gå alldeles utmärkt med vanligt XP Pro. Om ikonen inte visas nere vid klockan när du har installerat är det bara att gå in i Kontrollpanelen » Energialternativ » Avancerat » Kryssa i "Visa ikon i Aktivitetsfältet". Resten bör även det finnas under energialternativ någonstans. :)

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Ok, tack! :)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Mika3l skrev:

Funderar på att dra in XP Pro, är en PIII på runt 1Ghz, minne vet jag inte riktigt (är en gammal IBM Thinkpad). Det borde väl duga?

Processorn duger alldeles utmärkt, det är framförallt mängden minne som avgör hur bra en maskin rullar i XP. Absolut minimum är 128 MB, helst bör det finnas åtminstone 256 MB. Har man lite minne brukar Win2k rulla smidigare (skriver detta på en burk med W2k och 192 MB minne).

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)