webForumDet fria alternativet

installera windows 2000 server

8 svar · 365 visningar · startad av da97enla

da97enlaMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

Hej
Har installerat windows 2000 server med smartstartinstallation. Problemet är att jag kunde bara skapa 8GB på C: skulle behöva 15. Nu funderar jag på att göra om alltihop och köra en "vanlig" installation. Servern är utrustad med raid och jag vet inte hur man löser detta vid en "vanlig" installation. Är det bara att köra på som vanligt och installera drivrutinerna för raid eller hur fungerar det?

mvh
enla

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Ja, i början av installationen trycker man F6 för att installera RAID drivrutinerna, ha dom tillgänligt på en diskett.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

HP server? vilken ver. av smartstart har du?

Ja HP, men jag är hemma nu och har inte uppgifterna framför mig. Men är det inte konstigt att det finns en begränsning på hur stor C får vara?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Nja, det var ju en 8GB gräns tidigare, både vad det gäller FAT och BIOS....

Mm, men jag har ju kört med NTFS, skumt. Kanske det blev ngt fel...

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Re: installera windows 2000 server

da97enla skrev:

Hej
Har installerat windows 2000 server med smartstartinstallation. Problemet är att jag kunde bara skapa 8GB på C: skulle behöva 15.

1. Har du installerat med "rätt version" (hyfsat sen och tillika anpassad för servermodellen) av SmartStart och samtliga komponenter i datorn är original så finns redan drivrutinerna för RAID-kontrollern på plats.
2. 15? Varför det? I vår miljö finns det egentligen bara en enda server där vi har ett litet bekymmer med att systempartitionen är på 8GB och det är på vår Terminal Serivce-server. Problemet där är att vi inte har orkat ställa in diskquotan för användarna och behöver därför rensa lite tempfiler emellanåt.

På systemdisken ska bara systemet ligga. Applikationer, databaser, webbsidor ska ligga på andra partitioner.

IMHO. :)

Sant, men SQL och CF ska också ligga på C. Men jag har gjort om det med en "ren" installation så nu har jag fått det som jag vill :)

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Vad är CF i detta fall? Och nej SQL behöver inte ligga på C, det kan ligga gärna flyttas till D.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb