Hej! Lite knepigt problem!
Jag behöver kolla antalet + storlekarna på HårdDiskarna i en win 2003 server.
Jag vet att det sitter 5 diskar men jag ser bara 2.
Var kan jag hitta info om resten av diskarna?
7 svar · 352 visningar · startad av Synix
Hej! Lite knepigt problem!
Jag behöver kolla antalet + storlekarna på HårdDiskarna i en win 2003 server.
Jag vet att det sitter 5 diskar men jag ser bara 2.
Var kan jag hitta info om resten av diskarna?
Jag har kollat där men jag ser bara disk 0 och 1. I burken är det något slags raid system. Kan det vara problemet ?!
Har du haft tillgång till diskarna innan?
borde se dom i "device Manager" -> "disk drives" , står det något i din system logg?
Synix skrev:
Jag har kollat där men jag ser bara disk 0 och 1. I burken är det något slags raid system. Kan det vara problemet ?!
Är det hårdvaru-RAID så ser du det enbart i RAID-BIOS alternativt de program som är till för att hantera hårdvaru-RAIDen. Finns inget program för att hantera RAIDen i Windows så kan du känna dig blåst på att se diskarna i t.ex. Disk Management-modulen.
Det är hårdvaruraid 5 diskar.
Jag antar att det sitter en standarddisk i burken + 4 st diskar i ett raid. Så antagligen så ser jag standarddisken + Första raiddisken. Typ ??
Finns det något verktyg för att kolla antalet diskar + storlek osv?
Synix skrev:
Det är hårdvaruraid 5 diskar.
Jag antar att det sitter en standarddisk i burken + 4 st diskar i ett raid. Så antagligen så ser jag standarddisken + Första raiddisken. Typ ??
Då ser du standarddisken och den "disken" som raidsystemet presenterar.
Kör man hårdvaruraid så ser man aldrig dom enskilda diskarna direkt utan man ser dom "logiska diskar" som man har byggt med raidprogrammet.
Synix skrev:
Finns det något verktyg för att kolla antalet diskar + storlek osv?
Enda sättet vad jag vet är att använda tillverkarens program för att hantera raidkontrollern.
På en del kort/system så kommer man in i det via BIOS'et, brukar synas något meddelande när man startar maskinen hur man kommer in i det. Andra (oftast dyrare) har programvara som körs i windows (eller vilket OS man nu har) och där man kan hantera och se status på raidsystemet.
Titta på tillverkarn hemsida om det finns något sådant program till just ditt system.