webForumDet fria alternativet

XP i blandnätverk

4 svar · 764 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Så har då sonen skaffat sig en egen dator med XP. hur jag än försöker får jag inte den datorn att fungera i nätverket.
Jag har ett antal andra datorer, w2k, linux och OSX på samma nätverk, men denna går jag bet på.
Jag måste ha missat något i någon inställning antar jag. Försöker alltså komma ut på internet och även komma åt de andra datorerna.
Jag har en DLINK som gateway (192.168.0.1) som delar ut IP via DHCP.
När jag försöker pinga den får jag "Målvärddatorn kan inte nås". Någon vänlig själ som kan hjälpa till med en felsökning?

/r
Har fått en IP tilldelad men denna ligger inte alls inom den range som är angiven i DLINKen

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är gissningsvis en 169-adress den har fått, det blir det om den inte får någon ip från dhcp'n.
Kolla så att inte brandväggen är igång.

Stämmer bra med 169 adressen. Jag har provat med att stänga av både den inbyggda brandväggen (Kryssruta under fliken avancerat på nätverksinställningar) och Norton Internet security.
Är kryssrutan det enda ställe där man avaktiverar brandväggen?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

SDCd skrev:

Är kryssrutan det enda ställe där man avaktiverar brandväggen?

Japp

Är du säker på att kabeln är korrekt så att det inte är en korsad eller helt enkelt en trasig kabel? Testa med en annan kabel och se om det hjälper.

Jag får upp att jag är ansluten till nätverket i statusraden på datorn.

Jag testade i och för sig med att koppla in min bärbara mac på kabeln och det fungerade. Dock har jag för mig att det inte spelar någon roll om det är korsat eller inte när det gäller den datorn.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)