webForumDet fria alternativet

Ingen systemljudenhet

5 svar · 277 visningar · startad av Liza

LizaMedlem sedan juni 20045 inlägg

hej!

Jag har ett problem med mitt ljud, det går inte att lyssna/spela upp något ljud alls på min burk.
i alla program som man försöker i står det att det inte finns någon enhet som kan hantera ljud lr att den saknar drivrutiner.. men!
jag formaterade den i går och den funkade då + att det inte har varit något problem med den förr men nu så kommer det ett felmeddelande. det funkade efter formaterinen men nu när jag startade datorn senast så funkade det inte.

saker jag provat:

1. startat om datorn
2. systemåterställning
3. tagit bort kortet, rebootat och satt tillbaka det
4. tankat nya drivrutiner
5. skriket allt jag orkar

ljud kort:

soundblaster live value

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Öppna control panel/system/hardware/device manager (engelsk version, du får hitta motsvarande på svenska ;) )

hitta din ljudenhet och kontrollera att enheten fungerar som den skal och att inga konflikter finns.

Tack för svaret.

nej det är inte de som är problemet, det funkar som den ska och det finns inge nya drivrutiner att hämnta till den =/ det är de som är så konstigt.

bild finns bifogad om du vill se.

tack igen för svaret!

hjalp.gif
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Du har kollat att alla volymkontroller är uppdragna samt att ingen mute-knapp är aktiverad någonstans?
Har du prövat i olika program?
Har du testat hörlurar istället för högtalare?
Har du testat en vanlig CD-skiva?

hej igen..

nu har jag löst felet.. jag fick avinstalera alla ljudenheter och ta ur kortet och till sisst byta PCI plats igen.
men nu rullar det iaf..

tack för svaren..

p.s
rikard
det gick inte att ändra på ljudenheten, det fanns ingen ljud/mute knapp att välja på och vilket program jag än tog så sa den att det inte fanns någon ljudenhet att spela upp ljudet med..
men tack för ditt svar puss ;)
d.s

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

bra att det löste sig, förresten så bilden du postade var ju för Gameporten ;)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)