webForumDet fria alternativet

Ny dator... Ostabil. Mest Windows dock...

10 svar · 478 visningar · startad av Gardell

GardellMedlem sedan juli 2002688 inlägg

Tjenare.

Rätt forum?

Nu har man i alla fall skaffat sig en ny dator.
Abit IC7-MAX3
P4 3 GHz
2 x 256 MB Dual Corsair
Seagate 160 GB SATA
3 x Seagate 200 GB ATA

Hur som helst..

Detta är kanske en efterföljare till den här tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=288434

Hur som helst så har jag förstått att det är OK att den låter så.

Men nu har datorn börjat bli ostabil.
Har formaterat om ca 5-6 gånger nu, varje gång har det varit nåt som inte "varit rätt" från början.

Första gången installerade jag allt, allt såg fint ut.
Då tänkte jag att jag skulle klocka lite. Körde på 3.0@3.4 (se övrig config i sign), och körde även Prime i 2 timmar.. Utan problem.

Men då hade jag tweakat och grejat så då kände jag för att formatera om igen innan man började "bygga vidare" efter en format :p
Det blev så några gånger..

Dom tre senaste gångerna har det dock funkat väldigt dåligt.

För två gånger sen så började det ploppa upp Windows Filskydd hela tiden.
Det stod ungefär att några okända drivrutiner som windows inte stödjer och nåt sånt, och om att jag skulle sätta i XP-skivan så att originalen kunde läggas in. Så var det typ hela tiden om skivan inte satt i.

Och då hade jag bara installerat XP (kör samma version på två andra burkar utan problem) samt kört Win Update och installerat moderkortsdrivare (chipset, lan).

Då tänkte jag att nåt ändå hade blivit fel någonstans, så jag formaterade om en gång till.

Men förra gången så var det värre än någonsin, Windows Filskydd hela tiden om inte XP-skivan redan satt i samt att program kraschade hela tiden.

Då tänkte jag att det var nåt strul med klockningen, så jag resetade cmos och ställde in allt till det normala i bios och formaterade igen.

Den här gången har det dock funkat bra, förutom det här med Filskyddet som hela tiden ploppar upp igen då. Plus att muspekaren hela tiden vill ha timglas?!
Om jag tittar på aktivitetshanteraren så startas "lsass.exe" och "winupd.exe" hela tiden, har massvis av dom igång, var även så på dom tidigare installationerna.

Jaa ni. Visst går det väl att leva med att ha XP-skivan i för jämnan, men jag vill faktiskt slippa det på min sprillans nya dator här :)

Vore otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Mvh

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tänkte just göra en edit.
Kom också underfund om Sasser.

Har tagit bort några filer men en av dom går ju inte att ta bort..

OBS, jag har gjort en sök med Symantec's Sasser Fix, utan att hitta nåt.

Och det verkar som om jag har nåt mera.. Det har börjat startas upp en massa konstiga filer...

Installerade Norton nyligen, men det är omöjligt att få "igång" själva programmet. Det ligger ju där nere i aktivitetsfältet men det går inte att få upp programmet och söka.

:x

Edit:

Så här står det exakt:
Windows Filskydd
Filer som krävs för att Windows skall fungera korrekt har ersatts av okända versioner.
De här filerna måste återställas till ursprungliga versionerna om systemstabiliteten ska bibehållas.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det stora felet som du troligtvis gör är att du går ut på Internet utan att ha någon brandvägg och inte har patchat datorn. Gör om, gör rätt. ;)

Åhh. Skulle tro så jag också. Får ta hem några patchar innan och installera innan jag går ut på internet samt sätta igång brandväggen innan också.

Ännu en format alltså.
Om det inte funkar efter det då jävlar SirPeter ;)

Tack för det.

Rapporterar senare.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Ny dator... Ostabil. Mest Windows dock...

Gardell skrev:

Detta är kanske en efterföljare till den här tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=288434

Att din systemdisk låter högre än dina lagringsdiskar beror förmodligen på att Seagate leverarar SATA-diskarna i "performance mode" (högre ljudnivå, högre prestanda) och PATA-diskarna i "quiet mode" (lägre ljudnivå, lägre prestanda). På äldre Seagate-hårddiskar har det varit möjligt att justera (AAM), men den möjligheten saknas på 7200.7 p.g.a. en patenttvist med Convolve.

Gardell skrev:

Får ta hem några patchar innan och installera innan jag går ut på internet samt sätta igång brandväggen innan också.

Att ha en bradvägg uppe innan man ansluter till internet är A och O i dessa tider.

(FAN! FÖRSTA MEDDELANDE FÖRSVANN! Detta blir bantat. :p )

Tack för det muskot :)
Jag vet att det är så med brandvägg.
Men jag har en serverburk här som brukar leka router.
Men nu var inte den inkopplad och jag tänkte mig inte för.

Nu har jag hur som helst formaterat igen, installerat patchar och
aktiverat brandvägg innan jag kopplade in internet.

Verkar funka bra hittills, dock så har det inte börjat krångla tidigare
innan jag installerade några program, så det visar väl sig.

Men mina hårddiskar verkar inte vara riktigt som dom ska.
Jag glömde nämna i första meddelandet att datorn en av gångerna
tappade bort NTLDR, typ startupgrej för XP?
Så jag fick göra en repair och råkade av misstag lägga till ett extra starupalternativ.
Och råkade också tydligen blanda in mina lagringsdiskar, som för
övrigt är halvfulla.

Så nu när man startar så måste man ha alla diskar i, annars så går det inte.
Försökte ändra om det här i windows diskhantering men det ville sig inte.
Det gick inte att ändra på diskar som var "startupdiskar" typ..

Om jag hade kunnat formatera dom hade det väl varit en annan sak....

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ett tips för de som inte riktigt vet vad de gör (no offence) är att fysiskt koppla ur alla diskar utom systemdisken vid installation av operativsystemet.

Det var precis vad jag gjorde (gör) också ;)
Men problemet med ntldr kom senare. Aja, tänker flytta om lite och få alla diskar formaterade.

Har nu också kommit på vad som gjorde Windows Filskydd.
Det var min *öhum* version av Winamp som ville innehålla något virus :p

Installerade sak för sak, sakta men säkert och hade kontroll över aktivitetshanteraren. Så fort Winamp var installerat, så startades "winupd.exe" och Filskydd kom upp. Nu har jag tagit bort allt det där skiten, och nu går det som det ska :)

Tar tillbaka det där.

Winupd.exe (vilket jag är 99% säker på att det handlar om) hann förstöra för mycket på den där konfigen trots allt.
Förstörde lite systemfiler o sådär. Så det går inte.

Nu flyttar jag 180 GB för att försöka få ordning på det där med bootgrejen.

Har även fått upp min server nu. Så nu ska det jävlaranamma gå vägen.

Funderar även på att kassera SATA:n som systemdisk då den inte känns speciellt mkt snabbare samt att den låter som en skördetröska.

Ja, nuså. Fick visserligen i ordning på den här i fredags men har haft lite att göra.

Det var det där "winupd.exe" som förstörde allting. Det var "Bagle.M" jag hade.

Jag formaterade på torsdagen igen och la in ett antivirus (det gick inte när Windows var infekterat).

Och då hittade den ju det då, på min andra hårddiskar. Installationsfilerna som jag alltid körde när jag hade formaterat då, givetvis. Det var så det blev infekterat hela tiden.

Men nu så är det borta och jag har installerat allt och kört stabilt sen i fredags :)

Tack alla för svaren. Hade faktiskt inte en tanke på virus.

(11 formateringar blev det sammanlagt ;) )

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)