MatsJMedlem sedan apr. 2004268 inlägg
Hej!
Tidigare hade jag Windowsinstallationen på 2GB disken, men eftersom det blev väldigt trångt tänkte jag att jag formaterar både 2GB disken och 10GB disken och sedan installerar jag windows på 10Gb disken. Detta gick tyvärr inte lika bra som jag hade trott.
Till en början funkar allt fint, men när jag startar Windows och bilden där det står "windows startas" kommer upp hänger sig datorn.
Det funkar om jag kör den i felsäkert läge, men inte annars. Har formaterat på nytt flera gånger, men problemet kvarstår.
Någon som vet vad som kan vara fel?
/Per (storebror)
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
När du installerade på 10GB-disken, var den C-enhet då eller var den D:?
En vild gissning är att du har "råkat" på en alldeles för stor "temp-fil" och lite annat på din lilla disk.
Jag skulle nog ha gjort en korrekt installation med 10GB-disken som c-enhet för att få det hela korrekt.
Disken som är på 2GB hade jag (med risk för att låta elak) kastat på närmaste soptipp då den i ärlighetens namn inte duger till speciellt mycket i dagens läge tyvärr.
Jo, men den är ju C: nu. Har kollat ledigt utrymme på båda diskarna i utforskaren. D: disken (2GB) är i princip tom. På C: disken (10GB) är bara Windows installerat, vilket tar ungefär 800MB, så allt verkar vara i sin ordning.
MatsJ skrev:
D: disken (2GB) är i princip tom.
Vilket betyder exakt vad?
Vad finns på den?
NicrosoftMedlem sedan dec. 19993 824 inlägg
Om den var D: vid installationen och är c: nu så stämmer ju inte sökvägarna i startfilerna.
Den är tom menar jag. Vet inte varför jag skrev i princip.. :l :r
Om du går in i Kontrollpanelen och därefter väljer Mappalternativ och sedan fliken Visning så kan du bocka i att visa alla filer samt att även systemfiler skall visas. Är den fortfarande helt tom efter att du har ändrat så?
Den var helt tom.
Nicrosoft: Tror du det löser problemet om jag formaterar och installerar Windows igen, nu när 10GB-disken är C:
Om du har bytat plats på diskarna (som jag har uppfattat det) så att du installerat win på d: och sen gjort den till C: så borde det lösa problemet. Ett alternativ borde kunna vara att kopiera systemfilerna som behövs från en annann dator. DEt får du fråga sirP om :)
Med tanke på att du (som jag tolkar det) precis har gjort ominstallationen så är det mindre jobb att göra en korrekt installation på rätt disk än att hålla på och fippla med att flytta filer och sånt.
hmm.. får väl testa att installera på nytt.
går det inte att kolla om sökvägarna är rätt?
Edit:
Så slipper jag göra om allt igen x(
Systemfilerna du behöver finns inte eftersom dom låg på den disken som är d: nu.
Ok. Tack för hjälpen! Ska testa att installera om imorrn. Nu ska jag sova...
testade att formatera igen med 10GB disken som enhet c:, men det funkar fortfarande inte. Ska testa att installera på 2GB disken. Det kanske är något fel på cd:n...
Om det inte är det vet jag inte vad som kan vara fel.
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Kan det vara så att den ena disken är ATA-66 och den andra ATA-100? Jag hade ett sånt bekymmer vid något tillfälle vill jag minnas. Om så är fallet så finns det en artikel på det på MSKB. :) Hojta till om så är fallet och du önskar hjälp att leta rätt på den.
Hur ser jag vad det är? står det på?
ProjMedlem sedan maj 200456 inlägg
Nu har jag testat att installera windows på 2GB disken igen. Trodde det skulle funka eftersom jag hade installationen där innan jag formaterade allt, men ICKE!
Jag har också testat att installera från en annan skiva, men det hjälpte inte heller.
Nu funkar det alltså inte att starta windows på någon av diskarna (om man inte startar i felsäkert läge).
Jag upptäckte för en stund sedan, när jag kröp omkring under bordet och pillade i datorn att fläkten i nätaggrigatet hade stannat. Kan detta ha orsakat något hårdvarufel? I så fall, var?
Finns det någon annan listig förklaring till detta problem?