JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg http://computertimes.asia1.com.sg/news/story/0,5104,2292,00.html
Målet med tråden är inte att man ska piratkopiera, utan jag tycker det är intresannt att Microsoft släpper sp2 utan nån kontroll. Dom vill helt enkelt hellre ha säkerhet än pengar, eller? :)
mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg piratkopierade xp maskiner som blir hackade ger så mycket dålig publicitet att det inte är värt pengarna att försöka stoppa dem.
Dålig pr = färre sålda legala xp
SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg Win2k är uppe i sp4 eller nåt, får se vart xp slutar..
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Att det kommer Sp tycker jag bara är positivt så XP får gärna ha 20 st bara dom är stabila och fixar saker.
Det är nog som du resonerar mrblonde, plus att dom som vill kopiera för eller senare kommer runt skyddet i vilket fall som helst.
Selle skrev:
Win2k är uppe i sp4 eller nåt, får se vart xp slutar..
Och? det är väl bra att det finns mycket support, till NT4 kom det 6st eller 7 om man räknar 6a som eget... :bire
Jymdis skrev:
Att det kommer Sp tycker jag bara är positivt så XP får gärna ha 20 st bara dom är stabila och fixar saker.
Problemet är inte om M$ släpper 0 eller 20 Service Packs. Problemet är att Windows är så osäkert så att det behövs Service Packs... Bättre skulle det vara om de inte lämnade skumma säkerhetshål i Windows :x
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det finns inget 100% "säkert" OS.
Men vad det gäller MS så tycker jag att det upprör mer att det ska ta sån tid mellan en exploit och en patch. Bottenrekordet är väl ~ 6 månader.
Men inte ens en patch är nån garanti då det även visat sig att en del av dem varit ineffektiva och en del öppnat för nya exploits. Verkar nästan som att en del patchar är ett hastverk under panik?
Visst det finns inga säkra OS, men när jag läser om vissa hål så känns det så fånigt hur de kunnat lämna det öppet. Som till exempel detta. (Icke tekniskt kunniga fattar väl inget...) :(
Computer Times skrev:
Unlike ICF, Windows Firewall is turned on by default, and automatically locks up ports like DCOM (Distributed Component Object Model) popular among worm-writers.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Okey, men sluta lipa över hur mycket fel det är på Windows och hur hemskt farligt det är att ha Windows och hur ful Bill Gates är och så vidare i all jäkla oändlighet.
Se till att skicka era felrapporter till supporten när ni blir tillfrågade eller delta i en och annan survey när de poppar upp och känn er som delaktiga i processen att förbättra istället.
Scenario:
Gnällspiken: "Mamma, mamma, jag vill ha en glass!"
Mamman: "Gå och köp en då älskling, du har pengarna på bordet i hallen."
Gnällspiken: "Näe! Jag vill sitta här i soffan och skrika tills någon annan köper en åt mig istället! Uähh!"
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Det här var inte direkt meningen med tråden, vill inte ha nåt OS krig, utan jag vill ha en diskussion om det är rätt eller fel, bra eller dåligt av microsoft att släppa sp2 osv.
folk som betalar för windows t.ex, blir inte dom lurade?
inga åsikter, mest undringar =)
Lika lurade som de som betalar istället för att snatta i affärer?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Blir inte du upprörd om du märker att en affärsinnehavare låter folk snatta, och när du frågar honom så säger han att det är lugnt, jag lägger på det på produkterna jag säljer.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Men Jymdis, det är ju så det fungerar. Om någon snattar eller på annat sätt lurar butiken får resten av kunderna lida för det.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Hehe, jo jag vet.
Men, om du ser att affärsinnehavaren aktivt går med på det istället för att stävja det (polisanmäla osv) var resonemanget!
Innan har ju Microsoft försökt förhindra det, men det gör dom inte längre.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Men de går ju inte aktivt med på det? Jag förstår faktiskt inte jämförelsen. :)
Däremot har de gett upp att stå vid utgången och kontrollera att du har kvitto på alla produkter du har köpt.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Jag tycker jämförelsen funkar bra ;)
Men jag var visst den enda :P
Jymdis skrev:
Hehe, jo jag vet.
Men, om du ser att affärsinnehavaren aktivt går med på det istället för att stävja det (polisanmäla osv) var resonemanget!
Innan har ju Microsoft försökt förhindra det, men det gör dom inte längre.
Inte helt rätt...
Computer Times skrev:
Meanwhile, Mr Goffe noted that pirate users should not assume that the change of heart in SP2 means that Microsoft is going soft on piracy.
"We have and are developing new technologies to combat piracy for our software, but for SP2 we'll make one exception."
Men jag tror så här: Microsoft inser nog att väldigt många faktiskt använder piratade versioner av Windows XP. Och antagligen så räcker alla pirat-Windows i världen för att understödja en mask-attack. Detta skulle i så fall skada Microsoft's rykte, även om det uteslutande handlade om piratkopior.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg För många betalande kunder som klagat måntro?
Microsoft: SP2 Will Not Install on Pirated Copies of XP
Contrary to the remarks it made to the ComputerTimes, Microsoft now claims that it will not permit users who have obtained Windows XP illegally to upgrade to its latest service release. Instead, the software giant will continue to enforce compliance with its licensing.
http://www.betanews.com/article.php3?sid=1084264398