webForumDet fria alternativet

Kontroool panelen

2 svar · 326 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Hej!

Kör win 2000Pro SP4 + senaste uppdateringar.
Jag kommer inte åt kontrollpanelen. Så fort jag väljer Control Panel i menyerna så får jag ett felmeddelande om "Memory could not be read.". Just min variant verkar inte finnas dokumenterat.

Jag misstänker att det har att göra med att jag körde windows update häromdagen och då installerade bla drivrutiner till grafikkortet. Misstankarna stärks av att jag får Catastrophic failure om jag går in på avancerade inställningar på bildskärmsinställningarna ;) Därefter får jag ett felmeddelande om att det uppstod ett fel när windows skulle arbeta med control panel filen. Finns inte heller dokumenterat.

Möjlig lösning: Avinstallera de nya grafikdrivarna. Men eftersom jag inte kommer åt kontrollpanelen så är det inte så lätt.

Tips?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20023 794 inlägg

Kommer du inte åt egenskaper för system genom Win+Pause/break?
Annars kan du köra TweakUI och välja bort det som trasslar från själva kontrollpanelen, så kommer du i alla fall in i den.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Det gick inte ens att komma åt kontrollpanelen i felsäkert läge

Men jag gick in på Nvidias hemsida och hämtade hem nya drivrutiner (kom ihåg att jag hämtade hem nya från Windows Update häromdagen) och då löste sig problemet. De Nvidia-drivrutiner som man får från Windows Update är inte att lita på. På två olika datorer har jag fått problem då jag uppdaterat grafikdrivers från windows update.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb