Hej!
Jag har ett konsol (kommandotolks) program som jag vill kunna klicka på dess ikon direkt i windows, utan att behöva öppna det med kommando tolken för att få fönstret att stanna kvar.
3 svar · 572 visningar · startad av forum
Hej!
Jag har ett konsol (kommandotolks) program som jag vill kunna klicka på dess ikon direkt i windows, utan att behöva öppna det med kommando tolken för att få fönstret att stanna kvar.
Kanske ska försöka specificera lite, när jag läste själv nyss så förstod jag knappt själv vad jag menade, hehe
Om jag kör ett konsól/dos program direkt ifrån windows så stängs programmet automatiskt efter avslut.
Via kommandotolken så stanna fönstret kvar.
Det är det jag vill kunna göra direkt i från windows.
Finns nog någon inställning, frågan är bara vart.
Jag har windows XP
Testa högerklicka på programmet o välj egenskaper, fliken program, klicka ur rutan "stäng när programmet avslutas"
Det kanske fungerar?
Finns två sätt som jag vet om...
Skapa en bat fil:
@echo off
hello.exe
pause
Det kommer då att synas "tryck en tangent för att forsätta (i ditt fall stänga fönstret).
Here's a trick for opening a console to the desired directory using a context menu (right mouse popup) in windows explorer.
1. Create a new file in Notepad
2. Type in the following:
@Echo off
CD /D %1
Title %~f1
3. Save the file to C:\WinNT (on whichever drive you have Windows installed). Name the file "doswin.cmd"
4. Create a second new file in Notepad
5. Type in the following
REGEDIT4[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Open Console][HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Open Console\command]@="Cmd.exe /A /K Doswin.cmd \"%L\""
5. Save this file on your desktop or some favorite temp directory. Name it "doswin.reg"
6. Right click on "doswin.reg" and select the "Merge" option at the top of the menu.
Now, open up Windows Explorer, locate a directory that you want a console window to open to, either on the left hand tree or in the right hand list, right click on the folder icon so that the context menu pops up, select "Open Console" and voila! A console pops up opened to that folder.
To keep from forgetting those instructions, I put a truncated version of them inside the "doswin.cmd" bat file, like so:
@Echo off
CD /D %1
Title %~f1
:: Add these keys to the registry
::[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Open Console]
::[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Open Console\command]
::@="Cmd.exe /A /K Doswin.cmd \"%L\""
:: Put this batfile in C:\WINNT\