Jag använder mig mycket av win XPs inbyggda fjärrskrivbord och tycker det fungerar suveränt bra. Tyvärr så har jag ingen möjlighet att göra detta från jobbet eftersom vi kör win 2000 samt inte har någon möjlighet att installera några program på datorerna här.
Jag har ett usb-minne på 256mb där jag har lagt in bla mirc, ftp-program, e-post klient och annat som funkar klockrent att köra från usb-minnet, på jobbet efterso mdet är program som ej behöver installeras på den dator de körs.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av samma sak och kan tipsa om något program jag kan använda för att fjärrstyra min dator enligt samma princip? Har svårt att tro att det går att lösa så man kan använda win XPs fjärrskrivbord, me ndet vore ju toppen. annars tar jag gärna emot tips på andra likvärdiga program som kan köras enligt principen jag angav ovan.
Vi kör NC på jobb och där funkar det att köra vnc genom att starta det från platsen (min egen webbserver) där jag har det liggande. Jag har inga rättigheter att installera eller att köra andra program än de som är installerade på servern annars.
vnc viewer funkar utan installation på klienten. Bara en liten .exe-fil som du kan köra direkt från usb-minnet. Du hittar allt du behöver på http://www.realvnc.com/
Det låter helt klart som att jag får kolla lite på VNC.
Nicrosoft: låter intressant det där. NC, vad är det? är inte helt säker på att jag hängde med på vad du menade med att starta från platsen där du har programmet liggande.
Jumdis: Ska även testa remote desktop via webben. Låter intressant! Nåt tips om hur/var jag börjar för det där har jag aldrig hört talss om faktiskt.
Network Computer (hoppas att ingen slår på mig nu :) ) Vi loggar in på en server och kör allt därifrån. Någon annan kan säkert gå djupare in på det men den innehåller i princip: nätverkskort och internminne.
Jag har programmet liggande på min webbserver så när jag behöver det så räcker det att jag surfar in på http://nicro.mine.nu/stuff/vncviewer.exe och när jag får frågan om jag vill spara eller köra programmet från platsen så väljer jag det sista. Har du ett usb-minne så behöver du inte gå den omvägen, det är bara att ta med exe-filen och köra den från usb-minnet.
Nicrosoft: aha, då är jag med! vilken vnc-klient kör du på din dator hemma för att göra den tillgänglig via vnc?
har förresten läst/hört att vnc inte krypterar överföringen av informationen och bla bla bla, något win xps fjärrskrivbord gör, är detta något man rimligen bör oroa sig över eller är det bara om mna jobbar på FBI och liknande som man behöver vara så fruktansvärt försiktig? :)
VNC kan du komma åt via webläsaren, så där behövs det garanterat inte installeras något på klientsidan - bara knappa in ipnummer med rätt port (som du ställer in själv om du vill) och du har skrivbordet framför dig. :)
klienten för mstsc (remote desktop) behöver inte installeras. det enda som behövs är två filer. jag använde dessa i skolan, där vi inte hade rättigheter att installera. då kopierade jag bara in dessa två filer i windowsmappen så fungerade det felfritt.
mitt problem är att jag har glömt vilka filer det var.. så jag kanske inte är mkt till hjälp ändå :(