webForumDet fria alternativet

Spela upp DVD i WinXP

Windows

6 svar · 409 visningar · startad av Koggen

Medlem sedan juni 2002169 inlägg
Frågan#1

Jag har nu köpt min första DVD-skiva och tänkte spela upp den i min dator som har en Samsung SW-252B som är en CD-brännare/DVD-läsare/CD-läsare, men det vill sig inte alls.

Jag vet att jag behöver någon codec för att det skall gå att spela upp filmen, men problemet är att läsaren inte känner av någon skiva alls. Om jag inte har någon codec, eller fel codec, nog borde jag väl kunna se något innehåll på skivan ändå??

Jag börjar mer och mer misstänka att skivan är kass, men vill först höra om någon här har liknande erfarenheter. Jag har liksom inget att jämföra med eftersom det är min enda DVD-läsare resp. -skiva.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Förmodligen är det fel på skivan eller så har inte läsaren stöd för skivan. Är skivan bränd kan det hända att din DVD-läsare inte har stöd för att läsa brända skivor?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Kan även vara så att din DVD-läsare är inställd på fel regionskod för skivan?

Medlem sedan juni 2002169 inlägg

Tack för svaren.
Jag har testan skivan hos en kompis, och den funkar där. Det verkar vara så att min brännare/DVD-läsare inte stöder DVD trots att den skall göra det enligt specifikationerna.

Några andra drivrutiner finns inte att ladda hem heller, så det är nog rätt kört att se DVD med denna läsaren. Jag får väl skaffa mig en annan brännare/läsare vad det lider.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Samsung SW-252B är bara är en Cd-brännare/läsare enligt det som går att hitta på nätet.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

I visa fall kan det även krävas ett DVD-program för att köra visa skivor om man har DVD-rom.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det absolut viktigaste när du spelar upp DVD-filmer är en codec för att kunna avkoda DVD-formatet (mpeg2). Dessa följer oftast med i det program som följer med ditt grafikkort.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)