Jag har försökt att trixa in linux på en dator. Men nu är det projektet nedlagd. Det två partiotionerna som finns på disken vill jag radera men när jag startar fdisk så kan jag omöjligt radera partitionerna vilket aletnativ jag än väljer. Partition 1 är pri dos fat 16 och partition 2 är ext dos och inget filsystem angivet. Hur ska jag göra för att få allt som en partition?
Fdisk
11 svar · 504 visningar · startad av dahlgren
Boota med exempelvis en WinXP-skiva och ta bort dem via installationsprogrammet.
Problemet är att det här är en väldigt gammal dator från stenålderna där man inte kan boota via cd utan är hänvisad till något så omodernt som startdiskett.
Börja med: fdisk /mbr
Ta därefter bort den utökade partitionen och slutligen den primära.
Då står det "Cannot delete Extented DOS Partition while logical drive exists" Enligt fdisk finns det ingen logisk enhet att ta bort när man väljer det alternativet.
ähum..... De enda gånger jag använder Linux är just sådana tillfällen då partitioner inte vill försvinna. Boota med linuxdisken och kör installationen till du ska partionera ta bara bort partiotionerna och starta om med DOS och kör kommandot fdisk /mbr :)
Något tips på en sån linuxdiskett?
Men om du har 'trixat' med linux har du väl en skiva med linux? Isf är det bara att boota från den och logga in som root och sen
fdisk /dev/hda
Väl där är det bara att jobba på. Ganska givet hur man ska göra och det finns en hjälpmeny.
Problemet är som tidigare nämt att datorn inte går att boota med cd. Har heller ingen aning om vilken skiva jag fick bootdisken ifrån. De skivor jag har att välja på är debian mandrake och redhat.
Kolla igenom någon av skivorna (spelar nog ingen roll vilken) efter boot-images och rawrite.exe. Där finns även en readme-fil som beskriver hur du ska göra bootdiskett som passar din dators konfiguration.
Tack så mycket för hjälpen nu är hårdisken av ett filssystem som jag kan hantera.
Kalajs