har läst igenom lite gamla trådar om hur man gör för att lägga till ett nytt namn i dns'en men det går inte...
Servern med dns'en på är en windows 2000 server med active directory och IIS m.m.
I DNS Jag gick först in under
datornamn/forward lookup zones/min domän/
där hittade jag t.ex
SE02 HOST 192.168.0.25
Så jag gjorde så att jag la till en host typ.
test HOST 192.168.0.25
då trodde jag att man från någon klient på närverket kunde skriva test och komma till datorn med ip 192.168.0.25 men det gick inte, kommer bara till microsofts söksida då. Men skriver jag istället SE02 så kommer jag till datorn (192.168.0.25)....
Vad ska jag köra för att komma till 192.168.0.25 när jag skriver test
????
Vad har klienterna för DNS-server? Går de verkligen mot DCn och DNSen i ADet?
Pingar du på fullständig adress? T.ex. test.domain.com?
Är det ett A- eller CNAME-record du har lagt till?
körde en ipconfig /all på en klient och som första dns server så stod ip nr: 192.168.0.25 och andra var 192.168.0.22 den andra är en novell server!!!
hur som helst så första dns'en är ju rätt!
jag provade från en anna klient nu och då gick det om man skrev test.skandia-elevator.se.. kan det vara så att det tar tid innan ändringar görs ??
Jo, det är en A host men man kunde inte välja C name ju. Enda alternativet som var i dns'en är ju att lääga till en host!! och då blir det ju en A host, varför kan jag inte välja ett C name??
jag provade från en anna klient nu och då gick det om man skrev test.skandia-elevator.se.. kan det vara så att det tar tid innan ändringar görs ??
Det kan vara så att klienten går mot en annan DNS alternativt att du redan har testat varför "fel värde" ligger i cachen. Starta om datorn och testa igen. :)
yttligare en fråga.
Om jag nu lagt till en host (intranet.domän.se) som heter intranet
och den pekar på 192.168.0.25.. Och på samma dator med Dns och iis servern (192.168.0.25) så har jag även lagt till en ny website i IIS som heter intranet.
Hur får jag då alla förfrågningar mot intranet.domän.se att peka mot website "Intranet" och inte default website ??
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e