BjurisMedlem sedan juli 2001514 inlägg Jag har en fråga angående terminal server och remote desktop.
Hur fungerar det när man kopplar upp sig med remote desktop, får användaren som loggar in via remote desktop en egen miljö på maskinen som har terminal servier eller fungerar det som en vanlig netOP el TightVNC client?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Först och främst ska vi skilja på Remote Desktop och Terminal Services eftersom det är två olika tjänster.
Med Remote Desktop går det att logga att logga in som "Console" varpå det blir ungefär som med VNC m.fl. I normala fall loggar man dock in med en egen session/miljö.
Terminal Services klarar, mig veterligen, inte av att ansluta mot konsollen och är inte heller tänkt så. Terminal Services krävs inte för att fjärradministrera Windows 2003. Tvärtom, man ska ge tusan i att installera TS om man inte avser att göra servern till just en Terminal Services-server. Annars får man problem. :)
Jag hoppas att det bringade lite klarhet i din fråga.
BjurisMedlem sedan juli 2001514 inlägg Det är så att jag har fått en TS server till förfogande på jobbet och med denna skall jag kolla om ett program går att köra med olika användare samtidigt på maskinen.
Problemet är att programmet måste installeras vär varje användare då dem kommer att ha ett speciellt nummer i en delad databas.
Dock så kommer det att i c:\windows att läggas en inställningfil. Filen heter samma för alla användare och det är där det krockar.
När användaren startar programmet så kollar den i inifilen vad den heter och går sedan vidare till databasen (kanske inte den bästa lösningen...) men när fler startar programmet så får dem alla samma pcnummer --> krock.
Någon som vet hur jag skall lösa det?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Någon som vet hur jag skall lösa det?
Det beror väl på .. Om det är du som skrivit programmet så ska du naturligtvis se till att det hämtar sina inställningar på användar-basis (registret tex) och inte i en global inställningsfil (maskin-basis).
Om du inte har tillgång till koden så känns det inte särskilt lösbart. Då _är_ det ju helt enkelt inte ett program som är avsett att köras av mer än en användare samtidigt per maskin?
BjurisMedlem sedan juli 2001514 inlägg Det är tyvärr inte jag som har gjort programmet, men enligt en kund så skall det fungera men jag vill kontrollera att det verkligen fungerar.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Fast vad har problemet med Terminal Server att göra? Om du startar två instanser på samma maskin (men med olika användare) så måste du ju få samma problem.
Återigen: Om programmet hämtar vissa inställningar från en och samma fil så är det ju inte anpassat för att köras från flera konton samtidigt (på samma maskin).
Bjuris skrev:
Filen heter samma för alla användare och det är där det krockar.
BjurisMedlem sedan juli 2001514 inlägg Visst det är inte anpassat att köra på samma maskin, men jag har en kund som använder terminal service och kör på det sättet och det fungerar klockrent.
Vad jag är ute efter är om terminal service fungerar så att det blir en tunn klient och användaren på så sätt får en egen miljö med ett eget windows bibliotek.
Ni får ursäkta att jag är lite okunnig på just terminal service och hur det fungerar.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Visst det är inte anpassat att köra på samma maskin, men jag har en kund som använder terminal service och kör på det sättet och det fungerar klockrent.
Men isåf så har han tillgång till nån information som du inte skrivit här, och programmet kör inte hårdkodat mot en viss fil i Windowskatalogen? Kan du inte bara fråga hur han/hon gjort?
Vad jag är ute efter är om terminal service fungerar så att det blir en tunn klient och användaren på så sätt får en egen miljö med ett eget windows bibliotek.
Det funkar ganska exakt som Fast User Switching i XP. Varje användare har vissa inställningar (miljövariabler, rättigheter, delar av registret) unika för honom + en egen desktop. Andra variabler som %WINDIR% (windowskatalogen) är gemensamma för alla användare (vad jag vet). Sen är så klart filsystemet i sig samma för alla så om programmet hårdkodat går mot en viss fil så är det inte mycket du kan göra åt det.
Men återigen: Fråga personen som fått det att funka. Det är väldigt svårt att svara på sånt här om man inte alls vet hur programmet fungerar internt.