webForumDet fria alternativet

Startdiskett --> CD

11 svar · 569 visningar · startad av McD

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Någon som vet var man kan tanka eller be någon fixa en ISO på en startdiskett på CD bootbar förståss som innehåller det man behöver ha vid en formatering ominstallation. Skall även innehålla CD drivrutiner så att den går att använda. Har en bra Diskettsjälv men den innehåller inte allt jag behöver ha med tanke på att få igång den på CD.

Hjälp önskas omgånende :f

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Vilket OS gäller det? Samtliga NT-baserade skivor är bootbara så då behövs ingen bootdisk.

Vill ha för 98 då jag använder ghost, men visst SirPeter min xp skiva är det inge problem med men det blir svårt att komma ut i dos o formatera o använda ghost med en xp skiva.

Kör nu en ren win98 startdiskett nu den funkar kalas. Men med min nya dator så finns inte det någon diskettsation så den blir lite svår att använda. Men behöver ändå få tillgång till startdiskettens fördelar :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg

Windows 98-skivorna är även de bootbara. ;)

R// Det enda man måste tänka på om man formaterar ifrån en bootbar Win98-skiva är att format.exe ligger på cd:n i mappen Win98.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

McD skrev:

Kör nu en ren win98 startdiskett nu den funkar kalas. Men med min nya dator så finns inte det någon diskettsation så den blir lite svår att använda. Men behöver ändå få tillgång till startdiskettens fördelar :)

Om du har en fungerande startdiskett så är det enkelt med ex. nero att bygga en bootbar cd med lämpliga program på.

När du bygger CD'n välj "bootbar cd" och sedan när du bränner har du startdisketten i diskettstationen, då kommer nero att använda disketten för att göra cd'n bootbar.

okie nice...

Och hur går jag tillväga?

1. stoppar i startdisketten jag har
  2. tar filerna där ifrån och lägger dom i en katalog på skrivordet
  3. lägger till lite nya filer
  4. hänvisar nero katalogen på skrivbordet
  5. Bränner och har boot cd ikryssat

######################################

Vilka program behöver jag använda på skivan... har nu en ren startdiskett..
Några fler som jag ska lägga till direkt?

Format.exe (har jag redan på disketten)
ghostpe.exe

Några fler?

JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg

Det är enklare än så!

1. stoppa i bootdisketten
2. starta nero ch välj CD-ROM (boot)
3. välj "Source of boot image data" till a:
4. GO GO GO GO!

:)

:) Men hur får jag in fler filer än de som finns på disketten, den är nämligen full och skulle bla vilja ha med ghostpe?

JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg

du kan bränna dem som vanliga filer och sen köra dom från cd:n om du har drivisar till den på startdisken (har jag för mig) :)

Humm tror inte jag har det får kolla när jag kommer hem. Finns det några default cd drivisar som man kan använda i dos?

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Jag sprang på Ultimate boot CD idag kan det vara något. Jag kände direkt att det var något som man skulle kunna ha användning av i framtiden. Finns att ladda här :)

Nice det ser ut att vara något tack klös

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb