webForumDet fria alternativet

Start -> Documents

7 svar · 247 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Vad är det som bestämmer vad som skall ligga (och i vilken ordning) i menyvalet "Documents" på startmenyn?

martinpartinMedlem sedan jan. 2001373 inlägg

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\ComDlg32

Kolla under LastVisitedMRU samt OpenSaveMRU

Skrämmande faktiskt.... !

Där var dom ja... ;)

Okej, då ser jag vart dom hamnar, men vad är det som bestämmer att kommer dit och i vilken rangordning dom får?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Vilka: Alla dokument med en registrerad dokumenttyp som du öppnat/sparat via funktioner i explorer.exe (dubbelklick, drag-drop, open/save-dialoger, osv ..)

Ordning: Bokstavsordning? (Om du menar rent visuellt.)

niko skrev:

Vilka: Alla dokument med en registrerad dokumenttyp som du öppnat/sparat via funktioner i explorer.exe (dubbelklick, drag-drop, open/save-dialoger, osv ..)

Ordning: Bokstavsordning? (Om du menar rent visuellt.)

Då måste alltså Visual Interdev använda sig utav Explorer.exe för att öppna sina .vip- och .sln-filer, då dom hamnar ibland där.

Du syftar på att man ibland ser dokument som man vet att man inte själv dragit igång?

Isåf beror det snarare på att en applikation internt använt SHAddToRecentDocs än på att den använder explorer.exe. Det finns såklart API:er för att manipulera "Recent Documents", men jag tog inte med det eftersom jag antog att du syftade på normalfallet.

Ah, okej, intressant! :)

Men finns det något sätt att själv bestämma vad som hamnar där, t.ex. vilken filändelse?

Inte vad jag känner till. Den går ju att disabla helt och hållet via registret, men om det går att filtrera bort filtyper på nåt dokumenterat sätt ..?

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)