webForumDet fria alternativet

strul: internet dör när det inte används.

Windows

4 svar · 276 visningar · startad av wooster

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg
Frågan#1

Hejsan.
Nu har jag strul med min dator igen :(

Problemet denna gången är att om man inte använder datorn på x antal timmar eller spelar nåt spel som inte använder internet, så slutar internet att fungera. Min brandvägg (Sygate Personal Firewall) avslutas och när man trycker ctrl+alt+del för att kolla processerna så kommer det upp ett felmeddelande. Ett sånt där "0x00" med massa nollor. Tyvärr har jag inte med det så jag skickar in det i eftermiddag när jag kommit hem.

Kör winXP pro.
använder iclogin för inloggning.
har avinstallerat program som installerats innan detta problemet dök upp.

Det löser sig tillfälligt när jag startar om datorn och som jag skrev ovan, så länge man använder internet så händer det inget.

Tacksam för svar.
/Niklas

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Min brandvägg (Sygate Personal Firewall) avslutas och när man trycker ctrl+alt+del för att kolla processerna så kommer det upp ett felmeddelande. Ett sånt där "0x00" med massa nollor.

Det är em minnesadress och har inte så mycket med själva felkällan att göra.

Jag har två gissningar på detta.
- Du har markerat att Win får stänga av ditt nätverkskort för att spara ström.
Går du in i egenskaper för ditt nätverkskort och bläddrar dig fram så finns det en kryssruta för detta alternativ. Kryssa ur den.

- Din ISP är kass! :)
DHCP-servern tappar dig och ditt IP då den bara finnes inaktivitet på det ip du fått. (kanske kombinerat med nätverkskortet har somnat, se ovan?)
Ring till dem och påpeka felet i sådana fall.
* Har varit med om detta förut i början med BBB adsl. Men då stängde den av sig efter 20-30 sekunder av inaktivitet*

cyprys: Det fungerar bättre att göra så :)

Men det är ändå inte helt löst :(
det dör fortfarande när det inte används på ett tag. :l
finns det några fler alternativ?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Efter att du tappat internet gör detta

Öppna kommandpromten (cmd under run) och skriv 
ipconfig /release
ipconfig /renew

Skulle det funka efter det lägger jag några kronor på att DHCP-servern helt enkelt har för många abbonenter i ditt område vilket gör att den är rätt snabb på att roffa åt sig IP-adresser när det inte använts på ett tag.
Felanmäl detta till din ISP i sådana fall. Tycker inte att man enligt avtalet har en skyldighet att behöva rapportera varje timme att man fortfarande använder sitt internet. *som jag fick göra ett tag*
*hade en html-sida på mitt active-desctop som uppdaterades varje minut* :)

hm, jag tror jag har löst det.
vbs/bagel.q låg så snällt på datorn och spökade.
men nu verkar det fungera som det ska.

cyprus: tack för att du försökte hjälpa mig. :)

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)