Beror inte det på vilken port du angivit i dina preferences?
Vilken port skall jag öppna i routern för att kunna ta emot filer genom ICQ?
16 svar · 486 visningar · startad av Fredde Mannen
Vilken port skall jag öppna i routern för att kunna ta emot filer genom ICQ?
Beror inte det på vilken port du angivit i dina preferences?
Jo, och det finns aldrig "rätt" port att öppna då nån annan kan ha öppnat en annan port i sin brandvägg (när det gäller ICQ).
Jymdis skrev:
Jo, och det finns aldrig "rätt" port att öppna då nån annan kan ha öppnat en annan port i sin brandvägg (när det gäller ICQ).
Ähum, va? Det spelar väl ingen roll vilken port motparten använder till filöverföringen?
ICQ måste som sagt ställas att använda vissa specifika portar innan du vet vilka du ska öppna i brandväggen. Sen att ICQ buggar enormt så du måste följa guider för att få programmet att öppna de portar du ställer in att det ska öppna är ju en annan sak.
Peeer:
Har du port 4000 öppen och den du vill skicka till har port 4001 öppen så hittar ICQ inte någon port att skicka till och då kan du helt enkelt inte skicka?
Men då måste ju hela "världen" ha samma portar... iaf de man har på sin lista.. det går ju inte ihop
Nej sitter man inte bakom en firewall så är ju alla portar öppna och då fungerar ju såklart filöverföringen.
Och det är just därför man inte får filöverföring och funka även om man öppnat portar osv.
Varför gör då inte programmerarna en fast port sen får man pilla med sina bandvägger själv. då borde man slippa allt strul
Fråga dom som skrivit ICQ det :)
Jymdis är du säker på det? Borde inte motsvarande gälla för alla nätverksapplikationer då? Dvs. ska du surfa så måste du ha TCP-port 80 öppen eftersom det är den port en webbserver i normala fall anropas på. Är väldigt tveksam på att icq skulle skilja sig så mycket från andra applikationer.
Kan ju tillägga att jag sitter bakom brandvägg och skickar filer till annat folk bakom brandvägg trots att vi inte har öppnat samma portintervall.
Mjaee, om du har en webbserver måste du ju ha port 80 öppen eller hur?
Som jag förstått det släpper brandväggar idag igenom port 80 trafik på väg ut by default oftast (men det kan man förstås spärra). På andra portar kan det vara olika, antingen är det låst eller så kan man låsa det. Brandväggar tar dock all anrop på portar in ignorerar dessa by default för det mesta om inte porten är öppen.
Angående att ni kan skicka till varandra så har jag ingen aning :)
Om jag har en webbserver som jag vill att andra ska komma åt så öppnar jag port 80 ja. Men klienterna som ansluter till min server får ju inte en anslutning på sin port 80, utan på en slumpvis vald port (som nu när jag surfar mot wf1.webforum.nu:80 och skriver detta inlägg så har jag en anslutning genom port 1871. När jag skickar mitt inlägg om en liten stund lär jag få en helt annan port). Likaså ska (mig veterligen) icq fungera, annars blir det som sagt en hel del strul med filöverföring osv.
För mig brukar det bero på vilken version jag har samt den jag skickar/tar emot ifrån
Jag har för mig det är port 1080, i alla fall när jag hade icq för ett tag sedan :)
Peeer:
om du är bakom en router får du en slumpmässig port ja för att flera ska ansluta via en ip (dela på portnummer så att säga). Fungerar det även så när man inte har router?
Jag kanske inte ska säga att jag är stensäker eftersom källan för mitt påstående enbart är vad jag läst lite här å var på internet.
Jymdis skrev:
om du är bakom en router får du en slumpmässig port ja för att flera ska ansluta via en ip (dela på portnummer så att säga). Fungerar det även så när man inte har router?
För det första så är det skillnad på ip-nummer och portnummer. I det här fallet så är det TCP, som används som underliggande transportprotokoll, som väljer en slumpvis port som används från klienten till servern, som till exempel lyssnar på port 80 om det är frågan om en webbserver. Det har alltså ingen betydelse om trafiken skulle gå genom en router eller inte.
Exempel:
klient:1211 --> server:80
Du använder din webbläsare för att ansluta till wF. Eftersom trafiken använder sig av TCP som transportprotokoll öppnar den upp en förbindelse med webbservern där port 1211 används ut från din dator till port 80 på webbservern. Eftersom den mesta av trafiken på Internet använder sig av TCP som transportprotokoll så fungerar det så här, oavsett vilket program som genererat trafiken.
doh! Mycket smartare jag blev nu... :e