webForumDet fria alternativet

Flytta dokument från Mac till PC

7 svar · 450 visningar · startad av Webber2003

Webber2003Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Det är så här att det är en gammal Mac som ska rensas o sparas på diskett o min fråga är om exempelvis om det exempelvis går föra över Mac textdoukument till PC?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Ja, det ska väl gå bra. Någorlunda nya macar kan läsa och skriva PC-disketter, och du kan föra över dokument på det viset. Kan den inte det så kan en PC läsa mac-disketter mha ett program som heter WinImage (http://www.winimage.com). Tänk också på att dina nya fräscha disketter kan behöva formateras om på Macen. Detta eftersom de troligen är 1,44 MB och det finns en möjlighet att Macen bara läser 720 kB.

Macar sparar något som heter MIME-filhuvud, som tar upp typ de 128 första byten av en fil. Dessa kan säkert tas bort med något program, men det kan verka som om de är korrupta, vilket alltså inte behöver vara fallet. (Alltså, att PC-programmet inte känner igen filtypen.)

För övrigt, vilken modell på Macen och version på MacOS?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

På den tiden när jag hade mac (fram till -95), gick det utmärkt. Macarna kunde redan på den tiden läsa och skriva även PC-formatterade disketter, både 720 KB och 1,44 MB. Det tror jag de har kunnat på alla 90-tals-modeller. Det enklaste är att bara kopiera över textfilerna till en diskett som redan är formaterad på en PC. Då kan filen läsas direkt på PC:n.

UlfT skrev:

På den tiden när jag hade mac (fram till -95), gick det utmärkt. Macarna kunde redan på den tiden läsa och skriva även PC-formatterade disketter, både 720 KB och 1,44 MB. Det tror jag de har kunnat på alla 90-tals-modeller. Det enklaste är att bara kopiera över textfilerna till en diskett som redan är formaterad på en PC. Då kan filen läsas direkt på PC:n.

Hum... Var det inte ungefär vad jag sa?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

nitro2k01 skrev:

UlfT skrev:

Hum... Var det inte ungefär vad jag sa?

Eftersom du skrev "någorlunda nya macar", tyckte jag det var bra att tillägga att det funkar på även mycket gamla macar. :)

Webber2003Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Okej, får tacka för alla svar!

UlfT skrev:

Eftersom du skrev "någorlunda nya macar", tyckte jag det var bra att tillägga att det funkar på även mycket gamla macar. :)

Mitt fel! Jag är så trångsynt... Jag använde Macar i skolan, och det var också runt -95, och då hade de ett par år på nacken. Och det är för mig "någorlunda nya". :P

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)