JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg
Kollade på en avi-film igår. Märkte att det saknades en viss ljud-codec så jag skaffar ett litet paket med massa codecs. Till min stora bestörtning är nu bilden upp och ner(?). :o
Fast ljudet fungerar... ;)
Hur ska man åtgärda detta problem? Avinstallera paketet o hitta enbart ljud-codecen?
/edit: Kan också meddela att detta "problem" först uppkom efter omstart.
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg
Det beror lite på om du vill göra en fullösning eller en bra lösning....en fullösning: ladda hem typ ffdshow och där i inställningarna kan du välja flip picture...då får du den rätt...
En snygglösning: Avinstallera codec-paketet och hitta ljudcodecarna eller....avinstallera alla dina nuvarande codecs och installera antingen ffdshow eller 3ivx ffdshow finns på sourceforge.net och 3ivx på 3ivx.com
Saken är den att jag först provade ffdshow, men där ingick inte de ljudcodecar jag behövde. Så jag installerade istället Nimo Codecs Pack 3.44. Där ingick de jag behövde. Kan även meddela att även utan dessa paket installerade blev bilden upp och ner. :(
Det är en divx-film du har va? Avinstallera alla gamla divx codecs du har, de ligger i c:\windows\system32\ och slutar på *.ax (ta inte bort alla bara de som har något med divx att göra (har ofta divx i namnet))
Du tar bort dem genom att skriva regsvr32 /s /u codecnamn.ax i körrutan eller i kommandotolken.
Jag tror förresten att det finns en codec i nimos paket som vänder tillbaka filmen om du inte vill tabort alla sådär för hand.
Ska kolla upp detta. Tackar så mycket! :bire
Återkommer om problemet inte kan lösas på egen hand. ;)
oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg
colione skrev:
En snygglösning: Avinstallera codec-paketet och hitta ljudcodecarna eller....
Hur ska man bära sig åt för att ta reda på vilken ljud-codec filen använder?
Har fortfarande inte lyckats lösa problemet. :(
solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg
Jag är hyfsat säker på att när man installerar Nimos pack så varnar han för att man kan få bilden upp & ner om man installerar någon del av den om man inte har något visst grafikkort.
Iofs verkar det vara en gammal version du installerat så varningen kanske inte var med där.
@ solbulle det handlar om G400 DivX codecen för Matrox-korten..har också¨läst om det..men inte i de senare buildsen...