PettterMedlem sedan aug. 2003120 inlägg När jag ska lira in gura i Cubase så kommer signalen ungefär en sekund efter. Jag slår ett ackord, sen efter en stund syns det på skärmen att det kom ljud.
Är det Cubase som har konstiga inställningar eller kan det kanske bero på hur jag kopplat in gitarren.
Har kopplat den med en liten adapter som gör vanlig stor telekabel till liten och in med den i micingången.
Flyttas från Musik & Media...
PettterMedlem sedan aug. 2003120 inlägg Hittade inte Musikprogram kategorin, sorry.
Men ingen som kan hjälpa med problemet?
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Det finns en rad faktorer som kan spöka. Jag förutsätter att du har någorluna snabba prylar som klarar av att spela upp det du gör. Annars är det svårt att hjälpa dig. Vad har du för utrustning, operativsystem, ljudkort och vilken version på cubase?
Troligen är det ett latency-problem. Vet du vad du har för latency-inställningar?
Mvh,
SevenupMedlem sedan feb. 20045 inlägg Jag har Cubase SL och hade samma problem med att ljudet kommer efter när man pluggar in guran, gällde även när jag kopplade in klaviaturet.
Precis som bassebhu skirver så är det ett latencyproblem.
Problemet åtgärdas genom att se till att man har ett ljudkort som klarar av ASIO och gör ett par små inställningar. Ganska enkelt åtgärdat om man vet hur man gör.
Om du återkommer med vilken version av Cubase du har så kanske jag kan hjälpa dig vidare...!
Du måste välja ASIO drivrutiner inne i Cubase, vet inte exakt var. Men det finns där någon stans.