webForumDet fria alternativet

.cda till .wav?

6 svar · 347 visningar · startad av Yoda

YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg

Jag har lagt över en massa musik-filer från mina cd-skivor till hårdisken och ska nu bränna dessa i blandad ordning men filändelsen är fel. Jag har ju .cda och det kan Nero inte bränna. Hur gör jag om dessa till wav är min fråga?

Vilket program behöver jag?
Jag har för mig att jag har gjort det tidigare i AudioCatalyst men kommer inte ihåg alls hur man gör, kanske inte var där jag gjorde det heller. Någon som vet?

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Winamp kan ju öppna CDA, sen väljer du bara Nullsoft Diskwriter som Output-plugin och spelar upp låtarna.

YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg

AudioEdit Deluxe fungerar men då måste jag stoppa in alla cd-skivorna igen och göra om varje låt för sig och det var det jag ville undvika eftersom det är så många skivor. Fast det går kanske inte att undvika. Jag har lagt över låtarna i ordnng på hårdisken och tänkte slippa att stoppa in varje skiva igen.

Winamp läser inte de cda-filer jag nu har på hårddisken, bara från cd'n och då gör den inte om de. Är det någon inställning i Winamp för att den ska läsa .cda-filerna kanske?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag rekommenderar CDex (http://cdexos.sourceforge.net/). Kan rippa till wav, mp3, ogg m.m. och stöder även normalisering av de rippade ljudspåren. Det distribueras under GPL-licens (ingen spyware, reklam el. liknande irritationsmoment).

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Här får man kanske tillägga en sak som inte framgår alldeles tydligt.
CDA-filer innehåller i sig inget ljud - de är definitionsfiler om man säger så. Om man kollar storleken på dem ser man att de är små. Själva ljudet ligger istället på andra delar av skivan.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Precis. Vilket är varför man vill rippa skivan eller väl valda spår :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)