Har använt mig av Nero tidigare för att bränna mp3 till audio-cd, men tyckte att kvalliten på ljudet inte blev bra.
Så frågan är gjorde jag något fel, eller ska jag använda mig av något annat program???
MP3 till Audio-CD
7 svar · 349 visningar · startad av MiX
Hur lät MP3-filerna från början?
Om man exempelvis lyssnar på MP3-filerna med ett par datorhögtalare och den brända skivan i en lite bättre stereoanläggning kan man med den senare lättare upptäcka eventuella brister.
Lät alämnt kasst. Ingen bas, ingen diskant... grå dassigt
Lyssnade på skivan i datorn efter jag bränt ut den, och kvalliten var mycket sämre, än var mp3:orna var
När du skapar låtarna som mp3:or från början så gör dem i högre kvalitet så tappar du inte lika mycket sedan. När jag skapar samlingsskivor för att t ex ha i bilen så brukar jag skapa i 256k och då blir det helt okej. Man skall ju ändå inte ha kvar det i datorn sedan ändå så storleken på filerna är inte så noga eftersom det är tiden som räknas på musikskivor.
SirPeter skrev:
När du skapar låtarna som mp3:or från början så gör dem i högre kvalitet så tappar du inte lika mycket sedan. När jag skapar samlingsskivor för att t ex ha i bilen så brukar jag skapa i 256k och då blir det helt okej. Man skall ju ändå inte ha kvar det i datorn sedan ändå så storleken på filerna är inte så noga eftersom det är tiden som räknas på musikskivor.
Varför gör du mp3:or av låtarna om du ska göra samlingsskivor?
Det är det sätt som jag har gjort på hela tiden så det är troligtvis av ren okunskap förmodar jag. ;)
Jag får nog ta och kolla upp lite mer noga hur jag kan göra märker jag nu.
Varför gör du mp3:or av låtarna om du ska göra samlingsskivor?
Jag laddar ner mp3, som jag sedan bränner ut och kan spela i bilen eller hemma i stereon. Var bara ett exempel det där med att jag spelar dem i datorn. Var bara att bekräfta att det inte fel på stereon eller högtalarna i t ex i bilen =)
Prova att använda Winamp för att spara MP3-filerna till wav som du sedan bränner (Preferences > Output > Nullsoft Disk Writer).
Personligen upplever jag dock inga ljudproblem med Nero.