webForumDet fria alternativet

MP3 till Audio-CD

7 svar · 349 visningar · startad av MiX

MiXMedlem sedan jan. 200132 inlägg

Har använt mig av Nero tidigare för att bränna mp3 till audio-cd, men tyckte att kvalliten på ljudet inte blev bra.
Så frågan är gjorde jag något fel, eller ska jag använda mig av något annat program???

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hur lät MP3-filerna från början?

Om man exempelvis lyssnar på MP3-filerna med ett par datorhögtalare och den brända skivan i en lite bättre stereoanläggning kan man med den senare lättare upptäcka eventuella brister.

Lät alämnt kasst. Ingen bas, ingen diskant... grå dassigt
Lyssnade på skivan i datorn efter jag bränt ut den, och kvalliten var mycket sämre, än var mp3:orna var

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

När du skapar låtarna som mp3:or från början så gör dem i högre kvalitet så tappar du inte lika mycket sedan. När jag skapar samlingsskivor för att t ex ha i bilen så brukar jag skapa i 256k och då blir det helt okej. Man skall ju ändå inte ha kvar det i datorn sedan ändå så storleken på filerna är inte så noga eftersom det är tiden som räknas på musikskivor.

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

SirPeter skrev:

När du skapar låtarna som mp3:or från början så gör dem i högre kvalitet så tappar du inte lika mycket sedan. När jag skapar samlingsskivor för att t ex ha i bilen så brukar jag skapa i 256k och då blir det helt okej. Man skall ju ändå inte ha kvar det i datorn sedan ändå så storleken på filerna är inte så noga eftersom det är tiden som räknas på musikskivor.

Varför gör du mp3:or av låtarna om du ska göra samlingsskivor?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är det sätt som jag har gjort på hela tiden så det är troligtvis av ren okunskap förmodar jag. ;)
Jag får nog ta och kolla upp lite mer noga hur jag kan göra märker jag nu.

Varför gör du mp3:or av låtarna om du ska göra samlingsskivor?

Jag laddar ner mp3, som jag sedan bränner ut och kan spela i bilen eller hemma i stereon. Var bara ett exempel det där med att jag spelar dem i datorn. Var bara att bekräfta att det inte fel på stereon eller högtalarna i t ex i bilen =)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prova att använda Winamp för att spara MP3-filerna till wav som du sedan bränner (Preferences > Output > Nullsoft Disk Writer).

Personligen upplever jag dock inga ljudproblem med Nero.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)