webForumDet fria alternativet

No Network

7 svar · 269 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Hej alla, jag har fått ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera. Vet inte ens om felet tillhör oprativsystemet eller inte. I alla fall så har ungarnas dator tappat kontakten med nätet. Jag kan inte hitta några fel eller konflikter i enhetshanteraren. Något program skickar ett felmeddelande där det bland annat står
"No network adapters were detected on this computer"
Var ska jag börja leta?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Börja med att leta upp vilket operativsystem det gäller. ;)
Posta sedan lite mer info här så kan vi säkert hjälpa dig lite bättre.

Kablage och sånt har du kollat va?

No Network

Os:et är Windows Me. Kommunikationen sköts av en D-link DWL-120. Tar jag status på den så säger den No traffic den klagar alltså inte på signalen så det lär den ha. Jag har en annan dator som också använder sig av DWL-120 med en Di-614+ som Router.

Om jag inte minns helt fel så är det där en trådlös router?
Har du provat att flytta antingen routern eller någon av datorerna som inte får kontakt med den?
Har du kollat så att du inte har någon störande sak mellan router och dator eller i närheten av routern. Microvågsugnar t ex. stör trådlösa nät otroligt mycket har jag märkt.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: No Network

Thord skrev:

Os:et är Windows Me. Kommunikationen sköts av en D-link DWL-120. Tar jag status på den så säger den No traffic den klagar alltså inte på signalen så det lär den ha. Jag har en annan dator som också använder sig av DWL-120 med en Di-614+ som Router.

Det är inte så att du "råkat" disabla kortet?

Idag fick jag fram ett utropstecken på iconen för D-Links kortet och den påstod att drivrutinen var fel. Jag installerade drivutinen på nytt, men utan resultat. Vid uppstart så vill gärna datorn visa upp en snygg blå skärm så jag installerade Me igen, men utan resultat. Jag ska nu byta min DWL-120 mot ungarnas och se om det blir någon skillnad. Så vi kanske inte ses på ett tag :x

Ger upp

Nu ger jag upp den datorn. Jag minns att jag hade problem att få den utrustningen att fungera när jag köpte grejorna. Nu får jag hela tiden Code 10 i enhetshanteraren att det inte finns de rätta drivrutinerna. Det är mysko att det bara lägger av och inte går att ominstallera. Jag har hämtat nyaste drivrutinerna och installerar från det enligt instruktionerna, men det hjälper inte. Jag vill påstå att det är Me som inte vill fungera. Det är nog det sämsta Windows som släppts.
:(

Thord skrev:

Det är nog det sämsta Windows som släppts.
:(

Japp. Dessutom är inget av 9x-varianterna anpassat för att köra i nätverk. ;)
Har du möjlighet så prova att installera ett NT-baserat system för att se om det är fel på nätverkshårdvaran eller om det beror på operativsystemet.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)