webForumDet fria alternativet

Bränna .img fil till diskett

Program & appar

4 svar · 309 visningar · startad av Galadriel

Medlem sedan feb. 2003105 inlägg
Frågan#1

Jag försöker installera Linux och för att kunna starta installationen behöver jag skapa en installaionsdiskett från filen bootdisk.img. Jag förstår dock inte hur den ska få över den till diskett.
Jag trodde först att jag kunde kopiera den rakt av men det är några % för stor. Därför försökte jag öppna filen med deamon-tool, winISO och ett annat program som hette ngt med deamon utan framgång.
Så, vad ska jag göra?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Varför gick det inte med winISO, t.ex.?

Du borde ju annars kunna bränna filen till en CD-skiva och boota från den. Men då slösar du ju iofs en massa Mb. ;)

Medlem sedan feb. 2003105 inlägg

SPiN skrev:

Varför gick det inte med winISO, t.ex.?

Du borde ju annars kunna bränna filen till en CD-skiva och boota från den. Men då slösar du ju iofs en massa Mb. ;)

Jag kan inte boota från CD:n. Det är därför jag behöver en diskett :)
Med WinISO fick jag meddelande att det inte var fel på filen men att det inte gick att öppna i alla fall.
Jag tror att jag kunde öppna filen med nerp men jag förstår inte hur jag ska 'bränna' ner filen på en diskett. Man 'bränner' ju inte på diskett.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Öppna filen med Nero ( Nero Express, om du har det ) igen då, och välj att du ska spara filerna på hårddisken. Finns ett alternativ längst ner i fönstret.

Medlem sedan mars 2000263 inlägg

Det brukar oftas stå i nån readme hur man gör. Hur som helst, rawrite är lösningen på ditt problem tror jag. Hur du gör står på http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.1-Manual/alpha-install-guide/s1-makediskette-rawrite.html

244 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)