webForumDet fria alternativet

Cubase Reason hänger sig

7 svar · 256 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Vad är det för fel när programmen hänger sig när man spelar upp låtar? Jag mistänker att det har något med audion att göra men är inte säker. Någon som har tips på inställningar som man kan göra?
Jag har AUDIOPHILE 2496 som ljudkort :)

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Menar du att detg hänger sig när du spelar upp en låt i cubase med ljud från reason via rewire?

Mvh,

Nja Låt oss säga att jag spelar in lite gitarr audio i Cubase sen spelar jag upp det i en loop tex för att kolla om en annan stämma funkar eller liknade då hänger det sig ibland samma sak hände idag när jag spela på reason fast då var det ett samplat ljud som jag lirade och loopade OK?

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Kanske inte hinner med allt. Fast det borde den göra om det bara handlar om två stämmor. Å andra sidan är det rätt krävande att köra reason genom cubase (särskilt på äldre maskiner). Jag har aldrig råkat ut för det.

Det har faktist hänt när jag kör reason eller cubase separat :l jag vet inte jag kanske har konfigurerat det fel ? Vart och hur gör man det i Cubase?

en annan fråga går det att använda Cubase som sequencer till reason direkt eller måste man lira in i reason först och sen över till Cubase? :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag vet inte om det hjälper, men jag hittade följande på Propellerheads hemsida:
(http://www.propellerheads.se/support/reason/techfaq.html )

Reason freezes when I try to launch it when It's rewired to Cubase SX/SL. Why?
This can happen when Cubase SX/SL is being a ReWire host to Reason. It's important that Cubase doesn't release the ASIO drivers when it is run as ReWire host application.

To fix this, do the following:
1. Make Sure Reason is not running
2. Launch Cubase
3. In the Cubase menu: Devices-> Device Setup…-> VST Multitrack, Uncheck "Release ASIO Driver In Background".

Reason should not freeze any longer when you launch it.

Note: It is important that you launch Cubase SX/SL and activate ReWire channels in Cubase before you attempt to launch Reason. If you want to learn how to set up Reason ReWired to Cubase SX/SL, use this link.

Det är inte riktigt det som är felet men tack ändå :)
Det som händer är att hela datorn låser ibland när jag kör Cubase eller Reason då inte tillsammas.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)