webForumDet fria alternativet

tunnla msn genom putty

8 svar · 338 visningar · startad av benken

benkenMedlem sedan feb. 2003250 inlägg

Hur tunnlar man i putty, jag fattar inte det, kan någon ge mig en beskrivning hur man sätter upp en tunnel för msn...

SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg

putty >> ? Putty som i SSH-klienten? I så fall går det inte pga att det just är en klient.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det finns en PuTTY-server också, som du i så fall måste sätta upp på ena datorn och sen använda PuTTY-klienten mot denna. Men PuTTY är väl bara textbaserat? Vill du ha grafiskt gränssnitt så får du använda PC-Everywhere eller liknande.

Psst, SimonG, PuTTY är inte bara en SSH-klient, den stödjer fler protokoll. ;)

SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg

SPiN >> aha jag visste inte att det fanns en server variant med.

Jo det sant, men det e ju ändå oftast ssh man vill tunnla genom.

Men asså man kan ju tunnla över ssh, och i putty kan man ju ställa in tunnlar, men hur gör man?

DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg

Efter 2 veckor spärrade de MSN på skolan, så jag tänkte att jag skulle fixa till det.
Så här gjorde jag.

Satt upp en proxyserver på min dator hemma på port 8080. Apache valde jag.
Satt upp en SSH-server på min dator hemma på port 443 eftersom den oftast är öppen. Valde OpenSSH.

Körde Putty på skolans dator. I "Tunnels"-inställningarna valde jag att Source port skulle vara 80 och Destination skulle vara mitt.hemm.ip:8080. Sen klicka på Add.
Sedan skulle jag ansluta till SSH-servern hemma.

Om jag då ändrade till att MSN skulle använda HTTP-proxyserver 127.0.0.1:80 så skulle all info som skickas dit tunnlas till min proxyserver hemma.

Det borde ha funkat eller hur?

Tyvärr så hann jag inte tillräckligt lång innan en lärare såg vad jag höll på med, det uppskattades tydligen inte. :e

Om det hade funkat så hade jag även kunnat ställt in webbläsaren på att använda 127.0.0.1:80 som proxy och surfa krypterat.

Men så ska jag göra, med, men vilka portar och destionation ip ska det vara då?

DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg

Som jag skrev så valde jag att Source port skulle vara 80, och Destinationen skulle vara mitt.hemm.ip:8080.
8080 är den port jag ställde in att Apache skulle lyssna på.

jag tänkte mer på att ha msn serverns ip och port direkt som destionation, men skit samma jag sätter upp en proxy på 443 istället...

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)