Finns det något simpelt program för att skriva text till bilder. Jag har precis skaffat digitalkamera och funderar nu på hur man bäst organiserar bilderna man tagit. Egentligen behöver jag bara ett extremt enkelt program som förhandsvisar bilderna i en mapp och ger möjlighet att kommentera dem. Kommentarerna ska helst hamna i ett lättöverskådligt txt-dokument. Jag har tyvärr inte tillräcklig kunskap i Windowsprogrammering men det känns som om det inte skulle ta särskilt lång tid att slänga ihop programmet. Meningen är att mapperna sedan ska brännas på cd.
Hur sparar ni era bilder? Är de lätta att orientera bland? Är ni nöjda?
Om du har en Canonkamera kan du prova Cam4you Utilities. Då kan du förhandsgranska bilderna när de ligger i kameran, lägga till kommentarer (dock inte tll txt-fil) och sortera in bilderna efter mappar. Är själv mycket nöjd med detta program.
Hur sparar ni era bilder? Är de lätta att orientera bland? Är ni nöjda?
När jag har fotat så sker följande:
Går till min fotomapp på disken och skapar en undermapp som döps till dagens datum.
Tankar över fotografierna från kameran till mappen jag just skapade.
Använder ACDSee5 för bästa överblick.
Jag döper inte om några filer vilket har både för- och nackdelar. Jag är nöjd med min manuella hantering och jag har fått till det ungefär så som jag vill ha det.
Jag hade inte heller tänkt mig att döpa om bilderna. Däremot vill jag gärna kommentera dem och anledningen till att jag vill ha det i en enkel txt-fil är att jag lätt ska kunna köra ett script för att publicera vissa bilder på nätet senare.
För snabbtitt på bilderna kör jag winXP:s interna visningsprogram.
Muskot: Hur sparas kommentarerna i Cam4you? Jag har en HP Photosmart 735, funkar programmet endast till Canon?
Jag vill inte binda upp mig vid ett program och sedan inte kunna byta program utan att tappa alla kommentarer.
Tror inte att Cam4you fungerar med andra kameror än Canon, men du kan ju alltid prova. Kommentarerna sparas i JPEG-bilderna som Exif-information. Har du tänkt koda ditt script i PHP finns inbyggda funktioner för att kunna prestentera sådan information.
De flesta bildbehandlings- och bildvisningsprogram brukar klara detta. T ex bildvisaren IrfanView som är helt gratis och inte heller särskilt bloatat. Känner inte till något program som enbart sysslar med Exif-editering, men det finns säkert.