Jag har hållt på med Reason i 1 och ett halvt år nu, och har nyligen även fått Reason 2.5. Jag fråga omvärlden (ni) vad ni tycker om detta program. Jag tycker att det är fantastiskt. Enkelt när man fått ett begrepp om det, men ändå till synes utan gränser.
Reason!
6 svar · 726 visningar · startad av nitro2k01
Håller med, Mer komplett mjukvarustudio får man nog leta efter...
Jag gillar inte alls Reason som proffesionellt musikprogram. De flesta ljuden är helkassa och programmet saknar helt "riktig" musikalisk koppling. Det är som en stor leksak där vem som helst kan skapa(?) musik genom att stapla färdiga loopar och ljudsamplingar på varandra.
Ta till exempel trumfunktionen. Mata in vart slagen ska komma genom att markera knappar? Programmet verkar vara utformat så att det inte ska gå att misslyckas. Så att svensson ska kunna skapa musik utan anstängning.
Men det finns givetvis bra sidor med programmet. Ur allt det jag nämt kan man hitta positiva sidor. Just att det är enkelt och att vem som helst kan använda det.
Men fortfarande tycker jag medföljande ljud är kassa och ska jag behöva hämta ljud utifrån så använder jag hellre seriösare program för att hämta dessa. Sen gör jag hellre riktig musik med notfunktion om jag ska använda midi/->samplingar.
whoo, här blandar vi in no-skill och liknande :)
ljudkvaliten i reason är utmärkt, det jag inte gillar är upplägget som är inriktat på hur "riktiga" prylar funkar, dvs högvis med knobbar, sliders och sladdar. Visst antagligen lättare att fatta från början och ser flashigt ut, men man vinner en hel del på andra approacher .
Sitta och rita ut noter är ingen personlig favorit även om jag faktist klarar av det. Men jag misstänker starkt att det beror lite på vad man vill göra. Rytmbaserade grejjor, funky saker och liknande får jag mycket lättare ihop i tex en tracker eller grejjor liknande hur reason funkar än genom att sitta och rita ut åttondelar där varje tonhöjd tex motsvarar en trummtyp. Däremot kan jag gissa att om man vill ha el fetto orchesterliknande saker med massor med accord och grejjor ger noter en bra överblick. Beror nog lite varifrån man kommer egentligen.
Jag tycker att bassebhu har missförstått Reason lite grann.
Först vad gäller trumfunktionen (Redrum). Reason är en sorts simulator av en elektronisk musikstudio. Varför Redrum ser ut soom den gör är för att påminna om gamla trummaskiner, som ofta hade ett liknande utseende.
Och vad gäller färdiga loopar: Reason erbjuder visserligen färdiga loopar som kan "staplas på varandra" precis som i enkla program som Magix och Ejay. Men om man gör detta låter musiken nog ganska tråkigt. Om man däremot anstränger sig är loopspelaren (Dr.rex) ett kraftfullt verktyg.
Men man kan även skapa egna loopar(Om man köper programvaran Recycle) genom att spela in en loop och sedan dela upp den i trumslag, eller vad den nu består av. Detta system har fördelen att man kan förutom att bara spela upp loopen, kan ändra ordningen på slagen och inte bara spela upp loopen.
Det är kanske detta bassebhu menar med riktig musikalisk koppling, att spela själv på ett akustiskt instrument och sedan använda loopen is digital musik.
Vidare fungerar Reason bra med all sorts MIDI-utrustning, som t ex keyboards, men man kan ju även koppla in en gitarr till MIDI med lämplig utrustning.
Bassebhu säger även att ljuden är kassa. Detta beror på att Propellerheads(de som gör Reason) vill ge användarna alla möjligheter som går. Dock kan det bli svårt att hitta de "universellt bra" ljuden, men de finns där ändå.
Och visst är det sant att vem som helst kan använda Reason, och att det är lätt att börja använda det, men den riktiga kraften ser man inte förrän man inser att:
- Man kan vända på enheterna och koppla om sladdarna och koppla in effektenheter hursomhelst.
- Att man kan "automata", alltså styra från en kurva, alla knappar på alla enheter.
Visst kan man använda Reason som en stor leksak om man inte vet bättra, men när man väl bemöstrar alla funktioner fullt ut så är jag övertygad om att Reason är ett av de bästa och kraftfullaste musikprogrammen som finns.
Jag kan ju bara dela med mig av egna erfarenheter men:
Reason är fantastiskt! Ok att ljuden som följer med kanske är aningen uttjatade nu och praktiskt taget oanvändbara på proffisionell nivå just därför, men det är inga fel på själva ljuden. Det mesta låter faktiskt riktigt bra!
Själv har jag samlat på mig ljud genom åren och har byggt upp ett ganska stort bibliotek som funkar alldeles utmärkt i Reason och med ReCycle har jag även gjort REX-filer av de flesta av mina loop-skivor. Det är helt underbart att på ett sådant enkelt sätt kunna time-strechta och flytta om i loopen. Det har besparat mig många timmar...
Sen att jag kanske håller mig till att göra beats i Reason och inte använder mig alltför mycket av syntharna beror nog på att jag kör Logic och har andra softsynthar (och hårdvarusynthar) som jag är mer van vid...och som kanske låter snäppet bättre.
Exempel på folk jag vet använder Reason:
GHOST - kanske Sveriges bästa producenter (gamla Lifeline som har gjort bla Robyn) använder Reason dagligen.
TUFF Studios - minst en av producenterna där använder det iaf.
Kristian Lundin - det ryktas om att han gjorde hela demo-produktionen till "Bye Bye Bye" (NSync) i Reason.
Så visst används Reason av fler än amatörer... ;)
Och så jag! Och så jag! Glöm inte mig! Jag använder också Reason! :)
Kolla signaturen nedan...