webForumDet fria alternativet

Amiga 500 frågor

3 svar · 1 097 visningar · startad av Thorsander

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001746 inlägg

Kunde inte hitta en passande kategori så det fick bli här...

Köpte en Amiga 500, 9Mb, CD Interface (Amiga 570 - CDTV), 40 Mb HD...
...för några dagar sedan.
Jag har aldrig tidigare ägt någon Amiga så jag kan inte så mycket om dem (Körde med Atari 520 på den tiden).
Har därför ett gäng!!! frågor som jag skulle bli ofantligt glad om någon kunde svara på:

1. Manualer till CD Interface (Amiga 570 - CDTV) är det någon som vet var man kan hitta dem (gärna på nätet)?

2. Kan man spela CD32 spel på min Amiga 570 - CDTV?

3. Kräver Amiga 570 - CDTV speciella CD-ROM skivor eller kan man använda PC-CD-ROM skivor (om man t.ex. vill bränna ner Amiga innehåll på skivorna)?

4. Kan man t.ex. Ladda ner Amiga-programvara från nätet till min PC och sedan bränna över dem till CD-ROM i Amiga 570 - CDTV format? I så fall hur gör man? Vilken programvara krävs...

5. Kan man använda DD disketter i Amigan eller bara SD?

6. Var hittar jag spel/program till Amigan på nätet för Amiga (inte Amiga Emulator via PC (ex. WinAUE))?

7. Finns det speciella program till PC:n som kan kopiera Amiga spel till Amiga format (t.ex. om man laddat ner amiga spel från nätet och vill kopiera in dem på disketter till Amigan med hjälp av PC:n)?

Jag bubblar av frågor - och är tacksam för hjälp!!!
Mycket tacksam till och med! ;)

/Simon

SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg

har inte svar på alal frågor men ett par ivf.

2. När vi testade 94 nångång fick vi det inte funka (kan tillääga att jag var 12 år då)

3. Det funkar att läsa vissa skivor, brända cds var väldigt ovanligt då vi testade men ex audio skivor gick ju att läsa. Dock får man använda andra drivrutiner. (se #4)

4. Jag vet inte om du kan bränna ner dem på just cd, men det finns andra sätt att föra över det om du "måste".

4a, Seriekabel, aka nollmodem funkar, dock slött.
4b, sd/dd/hd diskar formaterade i "msdos-720KB" (ms-dos disk drivers måste in här med :) )
4c, ladda ner direkt till amigan via vanligt modem, dock rätt brötigt om du man aldrig gjort det innan. (mjukvaran, "amitcp" för tcp-stacken, men om det finns någon browser som funkar till A500 i grundutförandet (Kickstart 1.2 och 1.3) Kanske ny kickstart i, vet du vilken? url för amiga program, shareware/freeware http://ftp.sunet.se/aminet/

5. sd eller dd (880KB) spelar ingenroll. kan ha HD diskar med, antingen formaterade som DD eller om det sitter en nyare hd drive så funkar det med. (1.76MB)

6. Aminet har en del shareware spel, men många spelbolag som gått vidare har släppt många av sina titlar fritt. sökning på google kan nog hjälpa.

7. Inte vad jag vet men "diskett kopior" som ligger på fil har istort sätt alltid .dms som filendlde (Disc Mascher System om jag minns rätt) då man får in rätt trackloaders/filsystem etc etc.

.S-

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001746 inlägg

Tack för alla svaren!
Skall se vad jag kan göra åt saken (får se hur länge min flickvän orkar ha min dator på golvet framför TV:n)
:)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kompletterar lite...

2. Nej, eftersom A500 inte har AGA-kretsar. På t ex A1200 med Overdrive-CD fungerar CD32-spel (dock inte alla).

3. Vet inte heller, har aldrig ägt någon A570. Gissar att det fungerar. Dock är det ju enkelt att prova när man har en…

4. Du kan tanka ned filer från de flesta Amiga-emulatorsidor (ADF- eller ADZ-format) för att sedan föra över dem till diskett. Att bränna en mängd diskettbaserade spel på en CD-R kommer inte att fungera (såvida inte någon redan gjort en speciallösning för detta). Har du en lite nyare Workbench-version har du förmodligen CrossDOS, som kan läsa MS-DOS-formaterade disketter. Då är det en barnlek...

6. Back to the Roots har för övrigt mängder av spel, demos och program till Amiga.
https://www.back2roots.org

7. Vanliga PC-diskettstationer kan inte läsa Amiga-disketter, däremot råder det omvända (förusatt att man har lämplig programvara, t ex nämnda CrossDOS). Vill man läsa och skriva till Amiga-formaterade disketter på PCn finns det olika sätt att koppla in en Amiga-diskettstation.

Här finns lite verktyg som kan vara användbara:
http://www.back2roots.org/Tools/Emu/Transfer/
http://www.back2roots.org/Tools/Emu/Emu-Tools/

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)