webForumDet fria alternativet

Slumpvis skrivbordsbild

16 svar · 527 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Är ute efter ett program som kör slumpvis skrivbordsbild från en vald mapp vid varje inloggning och undrar om det finns något trevligt program, som allra helst inte kostar några pengar och även också utan massa reklam. Inga dåliga krav men... :OO

Jag vet att jag kan söka på diverse programbanker och det tänker jag göra, men jag vill ha erfarenheter, om nu några sådana finns. ;)

SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg

lite OT..

Inte riktigt ett program kanske men det går ju att göra via html/javascipt och sedan bara sätta på "Show web content on my active desktop" och ha html sidan som slumpar fram bakgrundsbilden som bakgrund?

ett litet förslag.

Det är ju också en lösning som jag kan kolla närmare på. :)

Annars, inga andra förslag?

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

kort sökning på google gav fet med resultat

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=random+wallpaper&btnG=Google+Search

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tror att SimonGs förslag är enklast, och smidigast. Så behöver man inte ha något program igång...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Man skulle kunna göra en enkel dos grej som renamne vid uppstart sen var det borta.
Jag har fått några snygga bilder från Dryden som jag gärna skulle vilja växla med.

Jag har gjort en ganska trevligt mall med några av mina favoritfoton. Tyvärr så passar den just nu bara 1280x1024 för att man ska få fin kvalitet rakt över. Finns nämligen lite text som blir suddig om man låter OS:et auto-resiza storleken.

Jag funderade på det där med html/javascript. Blir det inte knöligt med att få bilden att nå ända ut i kanterna och sådana saker?

Dryden skrev:

Blir det inte knöligt med att få bilden att nå ända ut i kanterna och sådana saker?

Det kan man nog lösa med lite enkla CSS-taggar (om du nu menar det där lilla luftrummet som standard-webbsidor brukar ha)

Exakt. Blir alltid något dö-rum känns det som. Jag ska jaga lite program till en början och så får jag se hur dessa fungerar.

Nu har jag hittat ett program som jag är till 90% nöjd med. Det heter "Simple Desktop Changer" och byter bakgrundsbild varje gång man loggar in/startar upp datorn. Finns även så att man kan byta manuellt. Körs diskret som attan men nackdelen som jag ser det är att den är lite småsen med att byta bakgrundsbilden vid inlogg/uppstart. Men, förklaringen lär ju ligga i att startup-filerna i XP inte körs tidigare. Så jag kan leva med det. :)

Bra att det löste sig då :)

Buggrapportering: dålig slumpgenerator plus att den verkar hoppa över vissa bilder i listan.

Edit: nu verkar det fungera lite bättre. Fråga mig inte vad jag gjorde bara. ;)

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag kan rekomendera WallpaperChanger_v1.90. Funkerar klockrent. Programmet är Freeware.

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Skriv en bat fil i tex Anteckningar som döper om dina bilder och lägg den i din Autostart mapp så får du en ny bild varje gång du startar datorn.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Webshots Desktop är också ett bra alternativ.

...ett exempel på en bat fil:

Säg att du har 3 bilder i en mapp:

minBg1.jpg
minBg2.jpg
minBg3.jpg

Skapa en bat fil i Anteckningar med följande kod:

RENAME minBg1.jpg minBg4.jpg
RENAME minBg2.jpg minBg5.jpg
RENAME minBg3.jpg minBg6.jpg
RENAME minBg4.jpg minBg2.jpg
RENAME minBg5.jpg minBg3.jpg
RENAME minBg6.jpg minBg1.jpg

(
1an blir 4a
2an blir 5a
3an blir 6a
o sen...
4an blir ny 2a
5an blir ny 3a
6an blir ny 1a

)

Spara den som rename.bat i samma mapp som bilderna.
Gör en genväg i Autostartmappen till rename.bat

Kanske inte världens bästa script...

...oj va tokigt de blev....

Naturligtvis så ska min lilla kommentar

(
1an blir 4a
2an blir 5a
3an blir 6a
o sen...
4an blir ny 2a
5an blir ny 3a
6an blir ny 1a
)

inte vara med i bat filen...

och minBg1.jpg ska vara den bild som du har som bakgrundsbild i Windows.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)