webForumDet fria alternativet

piano

10 svar · 365 visningar · startad av LeonL

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Har ni någon aning om det finns något program som fungerar ungefär som ett virtuellt piano på datorn?

Ex. om man trycker på en tangent på tangentbordet så hörs ett litet pianoklang från högtalarna...

Finns det sådana program? :) (Så slipper man köpa ett piano och leta efter plats att ställa den :P)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Prova valfritt MIDI-program, t.ex. Cubase eller Sonar. Fast då kan man endast spela med musen.

Jag har själv provat att göra ett program för att spela med tangentbordet. Det är dock tekniskt omöjligt att göra det bra eftersom tangentbordet inte är gjort för att mer än en tangent ska vara nedtryckt samtidigt (med Ctrl, Alt, Shift som undantag). Provar du att trycka ned många tangenter samtidigt, hör du att datorn börjar pipa. Man kan lösa så att det går att spela med enstaka tangenter i taget, men det är ganska meningslöst.

En riktig synth är ett betydligt bättre alternativ.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Finns sådana program, kommer dock inte på något nu men vet att det följde med ett program när jag köpte nytt ljudkort från creative :)

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Fixa en vanlig midi-keyboard (valfri prisklass).

Alternativ 1------
Om det är ett USB-board du får tag på är det bara att köra i stort sett
Alternativ 2------
Annars behöver du midikablar och ett interface. Kablar och interface går på nån hundring sådär. På pc tror jag att det är "spelkontroll-porten" man använder.

Om du inte nöjer dig med datorns inbyggda ljud (vilket jag hoppas att du inte gör ;) ) så kan du fixa lite samplade flyglar. Ultimate Piano är en sådan som är bra.
The Grand är en annan, med tre cd-skivor från Steinberg. Sägs vara det bästa samplade flygelljudet en vanlig Svensson kan få tag på. Desssa två är de enda som jag varit hyfsat nöjd med på digital väg.

Som grabbarna säger ovan så är ett bra ljudkort att föredra också.

Kika in på en bra musikaffär. Är du i sthlm nångång är Estrad och Jam två affärer med bra och brett utbud. Speciellt den förstnämnda.

Cubase är också ett bra tips men det finns enklare och billigare om du bara är ute efter att få det att låta från keyboarden så att säga ;) Cubase i sig erbjuder inga bra ljud. Det är bara en elektronisk inspelningsstudio som "lånar" ljud från annat håll.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Om man skaffar ett interface + kablar för en hundring blir det inte speciellt bra interface.

Sedan ska väl tilläggas att om man kör lite mer avancerade vst-stynthar, som The Grand, kräver det sin dator.

Josef skrev:

Om man skaffar ett interface + kablar för en hundring blir det inte speciellt bra interface.

Sedan ska väl tilläggas att om man kör lite mer avancerade vst-stynthar, som The Grand, kräver det sin dator.

Sant. Jag har ingen aning om vad det kostar till pc, men tror man kan få ett interface/en adapter eller vad man kallar det för ett par hundra.

Till mac är det dock dyrare! (Som vanligt).

Sant också att det kräver sin dator. The Grand kanske bara finns till mac förresten?! Jag är lite lost i pc-världen =/

bassebhu skrev:

Josef skrev:

Sant. Jag har ingen aning om vad det kostar till pc, men tror man kan få ett interface/en adapter eller vad man kallar det för ett par hundra.

Till mac är det dock dyrare! (Som vanligt).

Sant också att det kräver sin dator. The Grand kanske bara finns till mac förresten?! Jag är lite lost i pc-världen =/

Ett usb-interface kan man nog få från 300 och uppåt. Kolla Musikbörsen(https://www.musikborsen.se).

Nope, The Grand finns även till PC.

Såg att de billigaste interfacen hos Musikbörsen kostade 595kr(PC) & 350kr(Mac).

ok. men jag fick tag på en liten svart sak som man sätter två midikablar i och sedan går en sladd till spelporten på pc. en sådan kostar 100-200kr max. Jag tror inte de är dåliga alls. Detta är då till äldre maskiner antar jag.

det bästa vore väl att satsa på en usb-keyboard. du väljer bara prisklassen själv ;)

Nä, det bästa vore väl att skaffa en synthmodul o ett digitalpiano + ett ljudkort med midi-ingångar. ;)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)