webForumDet fria alternativet

Iso program

15 svar · 439 visningar · startad av huskyboy

huskyboyMedlem sedan dec. 2002175 inlägg

Finns det något program så att jag kan göra iso filer av mina program som jag har på cd?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Dom vanligaste "brännare" programmen klarar det, ex: nero, det är bara att i nero välja rätt "brännare".

Nja, jag vill inte bränna ut. Jag vill kunna lägga in dom på hårddisken ifall jag blir av med skivan.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det är det han menar. Man kan bränna till hårddisken och då blir det automatiskt en isofil :)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

I Nero går du till menyn Recorder och väljer Choose Recorder och sedan väljer du Image Recorder.

Jaha, fan vad bra det måste jag prova.
Tack

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

problemet med nero är att det blir .nrg filer av dem som bara ungefär nero gillar, för att göra cue+bin filer tex kan man köra cdrwin

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Bitstate skrev:

problemet med nero är att det blir .nrg filer av dem som bara ungefär nero gillar

Jo men det har väl ingen betydelse med tanke på att man har Nero när man gör filen för att spara som säkerhetskopia.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bitstate skrev:

problemet med nero är att det blir .nrg filer av dem som bara ungefär nero gillar, för att göra cue+bin filer tex kan man köra cdrwin

Korkad fråga kanske; men varför är cue+bin bättre än *.nrg?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är ett vanligare och mycket mer spritt format i alla fall.

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

precis, cue+bin är mkt mer etablerat och formatet välkänt, .nrg är specifict för nero och dessutom varierar själva formatet mellan versioner.

cue+bin och liknande, ccd tex har den stora fördelen att det går att köra med tex daemontools (låter windows med program tro att filen egentligen är en riktig cdrom enkelt uttryckt) så slipper man bränna ut filen till skiva efterråt. Antagligen stödjer senaste daemontools nyare varianter av nrg vid det här laget men cue+bin funkar överlag med mer grejjor.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det intressanta är/var att ursprungsfrågan var: hur gör jag ISO filer.

Vilket program klarar detta?

SöderlundMedlem sedan juli 20031 505 inlägg

WinISO

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Som SirP sa, formatet borde inte ha betydelse eftersom man inte skall sprida det, utan bara använda som säkerhetskopia..

GaladrielMedlem sedan feb. 2003105 inlägg

Hur gör man för att packa upp en nrg fil?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Öppnar den i Nero eller något emulator-program för image-filer. Alcohol och Deamontools klarar av det båda två.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)