xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Om man ska göra en informations CD-ROM där man tänkt att presentera informationen på lite snyggare sätt med animeringar etc, vilket är bästa programmet?
Några saker jag själv tänkt ut ;)
Hemsida
Får använda GIF-animeringar till dom rörliga delarna samt att en hemsida ser som sagt olika ut i olika läsare. Dock väldigt lätt att sätta att ihop det.
Macromedia Flash
Bra sätt att kunna göra effekter, rörliga bilder etc men tyvärr är inte mina Flashkunskaper dom bästa så då får jag sätt mig mer in i det programmet vilket kanske tar tid samt att det kan finnas en liten risk att användaren inte har Flash-plugin installerat.
AutoPlay Menu Studio
Bra program för att på ett smidigt sätt kunna presentera information på CD så som många PC-tidningar gör. Problemet är bara att programmet är något begränsat.
Program som PowerPoint är totalt uteslutet!
Har ni fler tips eller vad rekomenderar ni?
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Macromedia Director används flytigt när det handlar om att producera interaktiva cd-rom.
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg
Darren skrev:
Macromedia Director används flytigt när det handlar om att producera interaktiva cd-rom.
Även här krävs väl ett plug-in av användaren? Hur svårt är MD på en skala att sätta sig in i?
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Njae, någon plugin behöves väl inte för att se cd-skivor gjorda med Director. Själva spelaren disstribueras med cd-skivan och det är den som spelar upp filmen eller vad man nu ska kalla det.
Att sätta sig in i Director kräver nog lite tid speciellt om du ska skriva Lingo script som skall styra handlingen. Fast, å andra sidan beror detta på hur avancerade saker du vill göra.
Gör själv !
Håller själv på med samma sak som du för tillfället och kör allt i JAVA.. bus enkelt ska man inte säga om man inte är proffs.. men långt ifrån omöjligt och svårt är det iaf ;)
hör av dig om det är ngt speciellt...
//Henrik
aka ( Quake1 - Inquisitor )
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Men om man ska använda Java (eller rättare sagt, någon vettigare version av Java än Microsofts senaste) måste användarna installera en j-a JRE, vilket är ganska ohett.
För det första är inte java från Microsoft (läs på om det till att börja med), och sen föstår jag inte din ton i detta forunmet, här är till för att få hjälp och knappast uttrycka sina egna meningslösa spyor som du kastar ur dig.
Och för det femte behöver INTE användarna installera någon J-A (som du så sött själv uttryckte det) JRE , läs mer om det på
https://www.zerog.com
mvh Henrik
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Woha!
Angående plugin till Flash o spelare till Director, kan man inte bifoga dessa på cd:n?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg
henrikfransson skrev:
För det första är inte java från Microsoft (läs på om det till att börja med), och sen föstår jag inte din ton i detta forunmet, här är till för att få hjälp och knappast uttrycka sina egna meningslösa spyor som du kastar ur dig.
Och för det femte behöver INTE användarna installera någon J-A (som du så sött själv uttryckte det) JRE , läs mer om det på
mvh Henrik
För det första så påstår inte spango att java är från microsoft, det han säger är att man inte ska använda microsofts version av java (JVM), läs igenom inläggen!
För det andra hjälper inte du forumet det minsta framåt genom att gå till personangrepp - men vissa lever ju inte som de lär däremot...läste du igenom reglerna innan du registrerade dig? Skärp dig! x(
Om du menar zerogs install anywhere så står det klart och tydligt såhär:
Automatic Java VM Installation
With all of the diverse Java Virtual Machines currently in use, you need to make sure that your application runs only on your tested and qualified Java VM. InstallAnywhere bundles an application-specific "private" Java Virtual Machine and installs it as part of your application's deployment, ensuring that your end-users have Java VM you selected. InstallAnywhere deploys all industry standard Java VMs, including those from Sun, IBM, HP, and Apple.
Man kanske inte måste installera JRE(Java runtime environment) men du måste installera en JVM, som ingår i en JRE, om du inte har en som fungerar med det Javaprogrammet du har..sen att det ingår i installationen är faktiskt ingen skillnad.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
henrikfransson skrev:
Ja, som sagt, jag har full pejl på att Java inte kommer från Microsoft (har kodat det sedan 2000 så jag har koll), och att deras senaste version av Java är ≈ v/1.1 vilket ju som bekant gör att det inte finns något kul att göra alls. Jag bara konstaterade enkla fakta - för att köra Java krävs en JRE. (JVM räcker inte. Eftersom i princip hela standardbiblioteket är skrivet i Java krävs dessa klasser = en JRE.)
Jag ska försöka ta efter din ödmjuka och vänliga stil hädanefter. Förlåt mig för alla mina meningslösa spyor och personangrepp mot... ja... öh, äh.
henrikfransson skrev:
Exakt vad är det den mjukvaran gör (webbplatsen bjuder mest på innehållsfritt marketese)? I mina ögon ser det mest ut som en plattform för att skapa installationer, vilket man som bekant vill undvika. Eller har jag fel? :q
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
henrikfransson skrev:
Och för det femte behöver INTE användarna installera någon J-A (som du så sött själv ...
Och för det fyrtioandra så kan du inte räkna! :P :birp
Spango skrev:
Jag ska försöka ta efter din ödmjuka och vänliga stil hädanefter. Förlåt mig för alla mina meningslösa spyor och personangrepp mot... ja... öh, äh.
Ja, det tycker jag verkligen! *dra i örat* ;)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Okej, dags att tagga ner med pajkastandet och återgå till topic? Skärp er på alla kanter!
/:stefan:
moderator webForum
...som för övrigt håller med Darren - Director må inte vara det enklaste att lära sig, men är oerhört kraftfullt. Sparas som .exe och sen är det klart. Bara att köra. :)
Alternativt kan man göra två små startfiler (en för Mac o en för pc) som pekar på samma .dir-fil och startar denna utan att användare märker något.