webForumDet fria alternativet

Är det någon som fått äran att köra Quarkexpress i Mac Os X

Program & appar

3 svar · 327 visningar · startad av zoran

Medlem sedan juni 20036 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja har lite feedback på Quarkexpress till Mac OS X, vi har förnuvarande gått över till indesign 2 och ahr stora prestanda problem samt oväntade crachar i programmet..

Är det värt att köpa uppgraderinge och köra nya quark eller är det barnsjukdommar i det med eller har dom lyckats bra med denna port?

/mvh Zoran

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag har kört en Pre-release av QuarkXpress 6 och var imponerad av det lilla jag körde i den (den har gått ut nu, eftersom den finns "skarp" inom kort). Man känner igen sig från gamla versioner, sen har det tillkommit en del nyheter. Alla hann jag inte prova men lagerfunktionen är mycket praktisk. Det lilla jag körde verkade pre-releasen väldigt stabil (förvånande faktiskt då den inte var "skarp") och den gick väldigt snabbt också, även med bilder i full upplösning.

Jag ser fram emot att köra den skarpa versionen inom kort. :)

Medlem sedan juni 20036 inlägg

Jag jobbar som systemansvarig på ett företag där vi har 2 st macanvändare, de skulle prompt uppgradera till Mac OS X men så blev de tvungna att byta till InDesign 2 vilket var ett stort steg för dom pga att de aldrig använt det.

Nu är de missnöjda med att det går för slött och att det kraschar,samt att de bara kan jobba med dokument med en sida åt gången och i Quark kunde man jobba med flera sidor i samma dokument, (Som man bäddar får man ligga) ;)..

De jobbade förut i OS9 och QuarkExpress och frågan är om det är värt att gå tillbaka till quark, för att de har mer erfarenhet att jobba i det och att förmodligen så är den snabbare och kraschar mindre... eller vad tror du CyberPet?

(kanske fel forum att diskutera detta...)

/mvh Zoran

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

De kan köra QuarkXPress i Classic-miljö fram till att ni köpt in uppgraderingar till OS X. Det är förvisso inte idealiskt men då får de i alla fall köra det program de vill använda. Classic kör man *i* Mac OS X men det är som en Mac OS 9.2 emulator så Quark XPress ser precis ut som det gjort när ni tidigare körde i OS 9 med de gamla menyerna osv. Fördelen är förstås att de slipper starta om i OS 9 varje gång de ska använda Quarken och om Quarken eller Classic kraschar så påverkas bara dem och inte resten av OS X.

Min gissning är att Quark XPress 6 PassPort kommer till OS X kring augusti eller liknande. Kontakta Quark Inc. Sverige och hör med dem, lägg in en beställning så ni är säkra på att ni får era licenser så fort programmet är släppt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)