Hepp!
Jag har problem med Trillian. Jag kan oftast inte skicka meddelanden till ICQ-kontakter om de är offline. Jag får detta meddelande:
*** Error while sending IM: This user is currently not logged on
Hur ska jag bära mig åt?
Mvh och tpf,
8 svar · 305 visningar · startad av @nders
Hepp!
Jag har problem med Trillian. Jag kan oftast inte skicka meddelanden till ICQ-kontakter om de är offline. Jag får detta meddelande:
Hur ska jag bära mig åt?
Mvh och tpf,
Oki, thnx.
Om vi då återgår till originalfrågan; Trillian. Någon med förslag, eller som åtminstone kan trösta mig genom att säga att de varit med om samma sak? ;)
Re: Kan inte skicka till ICQ-kontakter som är offline (Trillian)
@nders skrev:
Hepp!
Hur ska jag bära mig åt?
Mvh och tpf,
Jag skulle ha rekomenderat ett byte till Miranda som sagt var. Men dock ska jag göra ett försök att svara på din fråga utan trillian-erfarenhet.
I Miranda sänds det av default direkt till användaren om denna är online elle rom manhar en upprättad kontakt med varandra på något sätt annars sänds det genom mirabillis server.
I mirabilis icq har du ju valet att prova att skicka direkt, funkar inte det så skickar den via servern (kommer inte ihåg vad det heter på engelska då det var sålänge sen jag använde riktiga icq)
Trillians hjälp på nätet var ju inte heller den bästa...så där nu var trillian installerad på systemet också...kollade igenom lite snabbt och såg då att det inte fanns något såfdant elternativ dock så ger forumet en del svar på den frågan: Om din kontakt också använder trillian se till att ni båda använder senaste versionen - gäller även om bara du änvänder trillian, ha senaste versionen.
ÄVen tips om att tabort kontakten i fråga restarta trillian och sedan lägga til den igen.
Mot slutet av tråden så stod det att ICQ hade förändrat sitt protokoll och att trillian inte hade stöd för det ännu...dock var det i februari som mirabilis förändrade protokollet så har du en nyare version så borde det funka.
Senaste versionen är om jag inte minns helt fel 8, jag hittade ingen tekniks specifikation för trillian men om du vet var det finns kan du ju koll aoch se om du hittar vilken version de använder.
colione, tack för svar. :)
Om din kontakt också använder trillian se till att ni båda använder senaste versionen - gäller även om bara du änvänder trillian, ha senaste versionen.
Det gäller dock för många av kontakterna (även sådana som inte är på min kontaktlista) för att jag ska orka.
Det var ganska nyligen jag installerade Trillian, dock är den märkt med just februari (version 0.74 är det)
Jag ska prova att installera nyare version.
Det börjar dock lukta Miranda lång väg. Jag har använt Miranda tidigare, och trivdes inte då. Men det är kanske dags för ett nytt försök?
Återigen, tack för dina svar! :)
Mvh
@nders skrev:
Det börjar dock lukta Miranda lång väg. Jag har använt Miranda tidigare, och trivdes inte då. Men det är kanske dags för ett nytt försök?
Återigen, tack för dina svar! :)
Mvh
Miranda har dock förändratd en delpå sista tiden, har blivit stabilare och liknande, dock en sak som de har tagit bort i de senare versionerna är möjligheten att hämta kontaktlistan från mirabilis servrar (vet inte varför) men om du tankar hem den senaste släppta stabila versionen 0.2.1 så har du fortfarande det valet där - lösningen är alltså att tanka hem 0.2.1, ersätta import.dll i din folder för senaste nightlyn inna du startar och köra på eller så kör du 0.2.1 på hel tid eller så kör du 0.2.1 och skapar databasen och installerar över med senaste nightlyn (den är faktiskt ironiskt nog stabilare än 0.2.1).