webForumDet fria alternativet

kopiera skyddad cd

11 svar · 895 visningar · startad av da97enla

da97enlaMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

Hej

Jag har en musikskiva som är kopieringsskyddad, nu vill jag bränna en kopia som jag kan ha och lyssna på i bilen, det funkar inte med mitt vanliga program easy cd creator. Jag har hört att det finns något klonprogram för detta, någon som vet om man kan ladda ner det gratis någonstans?

mvh
enla

m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg

För mig fungerar det med Windows Media Player. Bara att starta, gå in under fliken Kopiera (eller dylikt) och se till så att man är ansluten till Internet (då hämtar Windows Media Player skivans namn och låtnamnet :D) och sen ställer du under Verktyg/Alternativ --> Cd-ljud in var du vill att musikfilerna ska hamna. Beroende på om du sen vill ha kvar filerna som .wma-filer eller inte, så kan du använda exempelvis ett program som heter Audio Converter som du finner här: http://www.onestopsoft.com/download.html

Annars kanske detta kan vara nåt: http://voidmain.is-a-geek.net/files/wma2mp3

Lycka till!

muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg

Jag skulle rekommnedera att du provar Exakt Audio Copy eller CloneCD. Om (eller hur bra) det fungerar beror mycket på din CD-läsare, vissa märken och modeller är bättre än andra.

da97enlaMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

Tack!

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Om det mot förmodan inte skulle funka med Exaxt Audio Copy finns det en enkel medn dirty väg att gå...ta fram en whiteboard-penna (färgen går ju att tabort med fingret eller papper eller liknande). Om du sedan tittar på skivan så ser du att den är uppdelad i två sektoner....den yttersta sektionen innehåller dataspåren...ta nu pennan och måla över denna sektion....voila när cd-läsaren i datorn ska läsa TOC-en så får den informationen att gå til ett dataspår, när den inte hittar det går den tillbaka till TOC-en och börjar spela audio-spåret, alltså blir den ripp-bar.

Om du däremot har ett annat kopieringsskydd, sony hade detta förut ivf, så stoppar du in den i en CD-brännare som inte är lika känslig för läsfel som en vanlig CD-rom. Då detta skyddet har flyttat det som ska spelas upp ett steg framåt förstår inte Cd-romen vad den ska spela, men en vanlig cd-spelare och en brännare (klantigt av dem att inte kolla upp det) kan läsa det.

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20022 380 inlägg

Ladda ner Nero och använd dess kopieringsfunktion.. Har fungerat varje gång. Men om det mot all förmodan inte skulle funka kan du försöka dig på att ladda ner CloneCD.. Denna skall göra en exakt "klon" av källskivan.
Om det skulle gå snett kan du ladda ner Audiograbber.. Rippa låtarna som går på en sisådär 20 min. Då får du ett gäng mp3:or.. Sedan kan du enkelt med ett program som Nero, bränna dessa låtar som en audioskiva... Funkar inte det kan det faktiskt vara så att jag har slut på ideér.. :)

Undvik Audiograbber, blir kassa rippar med det.

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20022 380 inlägg

Jasså det säger du? Jag tycker de blir rätt bra.. Ett alternativ är att man använder Musicmatch Jukebox... Där kan man iallafall inte klaga, om man nu ska vara så petig muskot.. ;)

https://www.musicmatch.com

magnusfernstromMedlem sedan mars 20032 184 inlägg

Det är ju egentligen bara att söka på CD Ripper på Kazaa eller Direct Connect så kommer det ju ett ex antal program fram (Borde det i alla fall göra) // Magnus

PersianBulldog skrev:

Jasså det säger du? Jag tycker de blir rätt bra.. Ett alternativ är att man använder Musicmatch Jukebox... Där kan man iallafall inte klaga, om man nu ska vara så petig muskot.. ;)

https://www.musicmatch.com

Audiograbber har ingen felkorrigering, vilket kan göra att det kan låta riktigt illa om man rippar en skiva som är lite repig. Att det dessutom kostar pengar gör ju inte saken bättre. Musicmatch Jukebox har jag ingen erfarenhet av, har det felkorrigering?

Hursomhelst är Exakt Audio Copy ett av de mest ansedda cd-ripparprogrammen och jag ser ingen anledning att använda något annat.

magnusfernstrom skrev:

Det är ju egentligen bara att söka på CD Ripper på Kazaa eller Direct Connect så kommer det ju ett ex antal program fram (Borde det i alla fall göra) // Magnus

Jo, visst kan man göra så. Det kräver ju dock att "cd ripper" finns med i filnamnet. Dessutom har man ju då ingen aning om programmet är bra eller inte.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20032 184 inlägg

Nänä muskot men ändå :P

AntesonMedlem sedan juni 200394 inlägg

jag skulle bara säga att det är o köra genom Nero Burning, det funkar alltid. Iaf med musik

Genererad på 362 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb