webForumDet fria alternativet

Effekt i cubase

5 svar · 300 visningar · startad av did87

did87Medlem sedan juni 20029 inlägg

tjena!
hur exakt gör man för att lägga in effekt på t.ex trummorna (midi) i cubase??
jag har hittat en funktion i midimixern där man kan lägga på lite reverb men det står bara off och det går inte att slå på effekterna... kan förklara mer ingående om ni inte förstår. :bire

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Pratar vi SX nu?

Om det är så, har SX en bra hjälp som man kan kolla i.

Är det bara i mixern du inte kan slå på effekterna? Annars kanske du måste kolla under det enskilda spåret (Inte i mixern).

did87Medlem sedan juni 20029 inlägg

har VST 32 5.0
jag har markerat spåret där miditrummorna ligger, går in i midi mixern och väljer en effekt men det funkar inte... mystiskt

FunkypalMedlem sedan mars 200347 inlägg

Tjena!

...jo så här är det...tror jag...att...

...om det gäller midi så är det endast dom effekter som finns inbygd i ljudkortet som man kan lägga på...

...låt oss säga att du har ett soundblaster kort. I det kortet finns som standard, reverb och chorus. Dessa effekter kan man (tror jag) styra från midimixern i Cubase.

...men jag föredrar hellre att du använder dom effekter som finns i Cubase...alltså alla dessa plugin som medföljer programmet.

...för att kunna använda dom så måste du göra om midi till audio. Sedan har du fler effekter att leka med och större möjlighet att påverka ljudet till det bättre...

Hoppas du hänger med... ;)

MVH/ FunkyPal

FunkypalMedlem sedan mars 200347 inlägg

...va har du för ljudkort?

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001746 inlägg

Funkypal har rätt...
De effekter som finns i Cubase är endast effekter för wav (audio) filer/ljud.
OM du vill lägga på Cubase effekter på t.ex. trummor kan du ju t.ex. sampla in din midi-trum-loop (spåret) och sedan importera ljudfilen till Cubase - vips så har du en helt vanlig audio-kanal och kan lägga på alla de effekter du vill...

fotnot. du kan dock inte redigera rytmen längre ;)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)