Hej alla, jag får inte till det där med att installera program så att det bara finns för en viss användare i Windows XP home edition. Till exempel vill jag kunna lägga in ICQ utan att "min icq" startar när ungarna går in i sina profiler. Visst ska väl det gå?
Program i profiler
10 svar · 280 visningar · startad av Thord
Ja det går, men bara om programmet ifråga har stöd för att installera i fleranvändarmiljö ("vill du installera för alla användare eller bara för < USERNAME>") tyvärr är det inte många "populärprogram" som har det.
btw ett "quick and dirty" trick för att komma runt det är att när du installerar programmet ifråga så installerar du den endast i din egen användarprofil dvs "C:\documents and settings\Thord" (alltså inte i program foldern) och ser till att genväg till programmet endast finns på din startmeny (hittas under samma sökväg) och gör dina ungar till endast användare på datorn.
Flyttas från Windows till program - övrigt.
Autostart
Om jag fattat det här rätt så får man då inte ICQ:n att starta automatiskt när man loggar på sig i profieln, men jag undviker att ICQ startar i alla profiler. Det finns alltså inget "user" som på NT där man installerade program som bara just den användaren skulle kunna använda.
Re: Autostart
Thord skrev:
Om jag fattat det här rätt så får man då inte ICQ:n att starta automatiskt när man loggar på sig i profieln, men jag undviker att ICQ startar i alla profiler.
Ungefär rätt.
Det finns alltså inget "user" som på NT där man installerade program som bara just den användaren skulle kunna använda.
Det där får du nog förklara närmare, XP är NT och har utökade fleranvändarfunktioner. Det fungerar på samma sätt.
Användare
Jag vill minnas att man på NT kunde installera mjukvara under mappen allusers, eller vad den nu hette eller att man kunde installera programmet i en av användarnas "user/användare" mapp. XP ska ju bygga på en NT kärna som det så fint heter, men när det gäller att lägga upp användare på datorn så verkar man helt kapat bort den biten.
Re: Användare
Thord skrev:
Jag vill minnas att man på NT kunde installera mjukvara under mappen allusers, eller vad den nu hette eller att man kunde installera programmet i en av användarnas "user/användare" mapp.
Reefah i ett tidigare inlägg skrev:
btw ett "quick and dirty" trick för att komma runt det är att när du installerar programmet ifråga så installerar du den endast i din egen användarprofil dvs "C:\documents and settings\Thord" (alltså inte i program foldern) och ser till att genväg till programmet endast finns på din startmeny (hittas under samma sökväg) och gör dina ungar till endast användare på datorn.
Thord skrev:
XP ska ju bygga på en NT kärna som det så fint heter, men när det gäller att lägga upp användare på datorn så verkar man helt kapat bort den biten.
Betraktat alla ovanstående inlägg som vi lyckats med i den här tråden så ställer jag mig frågan, vad är egentligen problemet? du har fått svar.
Stämmer dåligt
Det blev en himla röra i datorn när jag installerade ICQ i min "profil". För det första så lade ICQ upp sina ikoner i allas start/program och när jag försökte ta bort det från den "profil" som inte skulle ha det så försvann det från alla. Det enda som funkar är Handelsbankens säkerhetsprogram som nu bara finns i min profil. ICQ däremot försöker starta i andras profil med en varningsruta att den inte kan starta och det vet jag inte hur jag ska få bort.
Kolla om ICQ har lagt en länk i autostart i "allusers"
ICQ kan jag bara hitta igen i en egen mapp i min profil. Jag kan inte hitta några filer i andra profilers autostart förutom verktygsfältet för Office i all user. I min egen profils autostart så finner jag bara genvägen för min banks säkerhetsprogram.