webForumDet fria alternativet

Få bort jävla spyware!

2 svar · 332 visningar · startad av Misanthropic

MisanthropicMedlem sedan jan. 200349 inlägg

När jag surfade på en obskyr webbsida (närmare bestämt cracks.am; bara i undervisningssyfte, ska skriva en doktorsavhandling), så poppar ett av dessa fönster upp som frågar om man vill installera något skräpprogram. Vanligtvis trycker man ju alltid på nej, men nu råkade jag trycka ja av misstag, och fick in jävla spyware på min dator. Nya saker lades till i Favoriter (Adult, Gambling, MP3 Music osv), genvägar till samma länkar på skrivbordet, och så en oerhört irriterande "bar" i Windows Explorer, också med samma länkar.

Jag körde först Ad-aware med nyaste uppdateringarna installerade, men det hjälpte inte. Sedan laddade jag ner Spybot - Search & Destroy, och nästan allt försvann. Kvar blev länkarna i Favoriter som jag givetvis tog bort själv, men också en kvarlämning av den förhatliga ad-listen:

När jag tar bort osv det där krysset så händer inget mera, före rensningen med Spybot stängde det av och på listen (som dock alltid var tillbaka när man startade om datorn). Nån som vet hur jag får bort det där? (Min dator ska va snygg :e)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Pröva att söka igenom registret efter namnet på verktygsfältet - "chick..."

max12Medlem sedan mars 200317 inlägg

En som hade samma problem i ett annat forum.Han fick som svar.

Titta i mappen "program files", där borde några filer ha gömt sig som orsakar ditt problem. Kolla vad filerna heter, sök efter namnet på filerna igenom hela datorn, och radera allt namn med denna filnam. Sen måste du söka igenom registret, det kommer du åt genom att skriva "regedit" i KÖR, där ska du söka igenom filnamnet i hela registret, radera de filer som den hittar, o så borde allt "skit" försvinna :) Kanske blir till någon hjälp ?

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2ca38e60
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)