webForumDet fria alternativet

Skapa pdf fil

11 svar · 373 visningar · startad av huskyboy

huskyboyMedlem sedan dec. 2002175 inlägg

Hur skapar jag en pdf fil i adobe acrobat 5.0?
Jag har lånat en dator som det var installerat på men jag vet inte hur det fungerar.
Det verkar inte gå att skapa ett nytt dokument som man gör i tex Word.

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

är det en demoversion eller den riktiga varan man köper?
eftersom det går inte i demoversionen vad jag vet, den är helt enkelt till för att kunna se de andra pdf dokumenten därute

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

*som man köper

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du har ett word-dokument så kan du välja att skriva ut till pdf-writer så får du ett pdf-dokument.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

BulletBoyCrime>> Det är nog Acrobat Reader du tänker på, det är inte samma sak som Acrobat. ;)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Eller "Acrobat Destiller"

henkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg

huskyboy, du skapar inte ett nytt dokument i Acrobat utan det gör du i annat valfritt program (som t ex Word och InDesign) och sedan skapar du en pdf utefter det dokumentet. Det kan du göra på flera olika sätt:
- Skriva ut dokumentet till Acrobat PDFWriter
- Skriva ut dokumentet till Acrobat Distiller
- Skapa en PostScript-fil (med t ex Adobes original ps-drivrutin) och sedan destillera den i Acrobat Distiller
- I del program (som MS Office) finns även en snabbknapp i verktygsfältet som du kan klicka på
- I t ex Illustrator och InDesign finns möjligheten att direkt i programmet exportera till PDF

Det finns givetvis ännu fler sätt... bl a med program som kommer från andra tillverkare än Adobe.

Kan jag alltså öppna ett vanligt word dokument i acrobat och spara som pdf?
Eller måste det vara sparat som något särskilt från början?

[AMD]ZmasterMedlem sedan mars 20021 716 inlägg

Ja det går.
Men för att skilja det och göra det lättare, du sparar inte som pdf, du skriver till en pdf.
Alltså när du har dokumentet öppet, välj att skriv ut sidan/sidorna, men du ska välja Acrobat PDFWriter som skrivare och kryssa i rutan; skriv till fil.

Hoppas du förstår

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du öppnar det i word som vanligt, sen väljer du Destiller eller PDF-writer som skrivare och skriver ut dokumentet.

Jag måste alltså ha både word och acrobat installerat för att det ska fungera?

eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg

Nej du behöver inte ha word installerat, det går bra med vilket ordbehandlingsprogram som helst som man kan skriva ut ifrån. Om du skall skriva ut en wordfil krävs det förstås att ditt ordbehandlingsprogram kan öppna sådana filer, vilket de flesta kan.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)