Tjena!
Har en liten fråga.
Vad betyder Rippa?
En kompis undrar!
Sen så måste jag veta ifall det går att Rippa en CD i
brännar programet NERO.
och hur gör man det.
6 svar · 876 visningar · startad av Esen
Tjena!
Har en liten fråga.
Vad betyder Rippa?
En kompis undrar!
Sen så måste jag veta ifall det går att Rippa en CD i
brännar programet NERO.
och hur gör man det.
Flyttas från Cafét
Kopiera?
Isåfall är det bara att göra en CD-copy när du ska välja brännings typ...
Alltså det är när man kopierar från en CD-skiva till en annan på engång?
Det vars å jag tänkte att det var. men stämmer det?
Rippa en Audio-CD brukar vanligtvis innebära att man använder ett program som stödjer DAE (=Digital Audio Extraction) en teknik som gör det möjligt för en dator att kunna omvandla informationen på en Audio-CD till "vanliga" filer, vanligtvis i formatet *.wav (som är att föredra pga kvaliten) eller *.mpg (som inte är föredra pga den kassa kvaliten)
Du kan använda Windows Media Player för det också, men då blir det i hans eget format *.wma som tom är mer komprimerat än *.mpg, pure evil alltså...
OBS att din CD brännare måste stödja DAE också det räcker inte bara med ett program, dom flesta moderna CD brännare brukar göra det.
Jag har en CD-RW från Plextor så jag använder ett litet OEM program från dom som kallas för Plextools som bekvämt lägger sig i trayen där jag kan välja vilka filer från Audio-CD:n som jag vill extracta till hårddisken, i *.wav format såklart :)
music match jukebox fixar d där om man har tillgång till plextools
Hum...och för att svara på din andra fråga; ja det går att rippa i Nero, saxat ur Nero-hjälpen;
Spara audiospår
En viktig förutsättning för att skapa Audio-CD med Nero är att musikfilerna finns tillgängliga i WAV-format med 44.1 kHz och 16-bitars stereo.Lägg in en audio-CD i din brännare.
Välj nu CD-brännare>Spara spår.
All information angående din CD kommer att visas i fönstret för Spara spår: Spår, längd osv.
Välj det spår du vill spara som en Wavfil och klicka på Spara som en wavfil. Nu öppnas fönstret Spara som.
Ange nu det namn som du vill spara dessa filer under. Grundkommandot är spår + valt spårnummer (från fönstret) och "Wav". Du kan välja ett annat namn. Nero kommer att lägga till ändelsen "wav".
När du har klickat på Spara öppnas fönstret Skriva wavfil. Detta fönster visar återstående tid, fädiga % och om kopieringen lyckades eller inte.
Om du vill spara fler audiospår som wavfiler så upprepa steg fyra till sex, tryck annars på Avbryt.
Om du ännu inte öppnat Filutforskaren kan du göra det nu genom att klicka på Visa>Ny filutforskare eller genom att klicka på ikonen Filutforskare.
Du kan nu skapa och bränna din egen Audio-CD.Viktigt: Om din audio-CD har drabbats av klickande ljud eller ljud som är förvrängda har du förmodligen problem med något som kallas för Jitter. Dessa problem orsakas av att hårdvaran har problem med att läsa audiodata korrekt. Kontrollera audioegenskaperna hos din CD-ROM läsare och inställningarna för läshastigheten hos din CD-ROM läsare.