webForumDet fria alternativet

Out of sync i Cubase

8 svar · 265 visningar · startad av Keno

KenoMedlem sedan nov. 20029 inlägg

Jag blir rent galen på detta.
Jag kan omlöjligt få två spår att synca med varandra. Om jag t.ex. har ett drum-track på en kanal och sen spelar gitarr till det i en annan kanal så blir det syncoper. Jag kör med micingången. Kan det ha nånting med det att göra?
Någon som har lyckats lösa liknande problem eller vet vad som skulle kunna vara fel?

Tacksam för svar!

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag har samma problem beroende på vilket OS jag använder. Men jag har kommit fram till att det beror till stor del på drivrutiner till ljudkortet (och ASIO, ASIO2) och vilka inställningar du har på t.ex bufferten.

Ok! vilket är att föredra av ASIO och ASIO2 då?
Tack för hjälpen för övrigt.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

ASIO2 är väl vidareutveckling av ASIO, och torde därför vara bättre. Men egentligen vågar jag inte uttala mig om ASIO2-ämnet då jag inte testat det ännu.

Men det skall fungera med ASIO också, det har det gjort i alla tider, testa att ställa in bufferten i ASIO och testa dig fram för vad ditt system tycker passar bäst. :)

YtsEMedlem sedan feb. 200327 inlägg

det problem du beskriver nu kan även uppkomma om man har källfilerna utbrända på cd...

/fredde

Jag har skaffat ASIO2 nu. Men det är bara en massa .cpp filer. Är det meningen att man ska kompilera dom eller så?

Tacksam för svar!

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Använder du en mjukvarusynth till ditt trumspår?

Jag använder en mjukvarutrummaskin som heter leafDrums. Men det spelar ingen roll vad det är som är på det andra tracket. Det kan vara jag som låter som ett trumset i en mic, fortfarande samma problem... x(

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

jag har ett annat problem. typ samma. kanske samma lösning. testa att klicka bort "IN L 1" i mixern (panels > vst channel mixer 1). den kanppen är störd. den klickar i sig själv i blöand så man får klcika på den hela tiden

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)