webForumDet fria alternativet

XML-fundering

6 svar · 286 visningar · startad av Blårand

BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Har en fundering kring XML. Vill dock inte lägga funderingen i forumet för XML, då de som jobbar med XML nog redan har en klar uppfattning i frågan ;)

Nog måste väl XML vara något av det mest uppschåsade inom IT på senare år?

Visst finns det användningsområden där XML är mycket positivt och där XML gör arbetet mer lättarbetat. Tyvärr har det dock blivit lite hysteri kring XML, och XML kan numera dyka upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Har sett filer som innehåller applikationsinställningar vara i XML-format, och det var väl inte riktigt meningen av XML skulle användas i de sammanhangen?

Dels tycker jag även att alla dessa XML-filer ofta blir väldigt svåra att överblicka, och blir allt som oftast en telefonkatalog stora när man vill skriva ut dem? Kan förstå om man använder XML som standard när man sänder information/uppgifter mellan myndigheter och företag exempelvis. Kan däremot ha lite svårt att se poängen med att man använder XML-format när man exempelvis sänder data mellan olika applikationer i en stängd miljö. Då tycker jag det är mer lättarbetat och mer lätthanterligt att exempelvis använda en semikolonseparerad textfil?

Vad har ni andra för uppfattning om XML? Är det någon som delar min uppfattning om att XML är uppschåsat och att det nog används i lite väl många omotiverade sammanhang, men att XML är positivt när det används i sitt rätta sammanhang?

//Blårand

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag håller med om att XML är upphaussat till smärtsamma höjder, men det finns goda skäl.

Blårand skrev:

Har sett filer som innehåller applikationsinställningar vara i XML-format, och det var väl inte riktigt meningen av XML skulle användas i de sammanhangen?

Varför inte? Det ger mer flexibilitet än en vanlig konfigfil av principen <namn>=<värde> och man har dessutom en färdig och stabil textparser.

Blårand skrev:

Dels tycker jag även att alla dessa XML-filer ofta blir väldigt svåra att överblicka, och blir allt som oftast en telefonkatalog stora när man vill skriva ut dem?

Vilket man inte ska göra ;)
XML är inte menat att läsas av människor, lika lite som HTML är tänkt att läsas direkt. Det går förstås utmärkt bra, men det är inte meningen att det ska göras. Vill man läsa XML-filer ska de typiskt formateras med CSS eller XSL.

Blårand skrev:

Kan däremot ha lite svårt att se poängen med att man använder XML-format när man exempelvis sänder data mellan olika applikationer i en stängd miljö. Då tycker jag det är mer lättarbetat och mer lätthanterligt att exempelvis använda en semikolonseparerad textfil?

Mmm, särskilt när man ska ha hierarkiskt ordnade data, eller när man efter ett års drift upptäcker att det faktiskt *vore* himla smart om system A hos ekonomiavdelningen kunde prata med system B hos marknadsföringen, eller när man upptäcker att just det där tecknet hade någon magisk mening i format A, som utformades av någon helt annan människa än du, och du har ingen aning om hur du ska gå tillväga för att kunna använda det tecknet i ett värde i filen...

Dessutom, är inte semikolonseparerade filer svårare att läsa än XML-filéer?

Tjena! Lite synpunkter!

Varför inte? Det ger mer flexibilitet än en vanlig konfigfil av principen <namn>=<värde> och man har dessutom en färdig och stabil textparser.

Öppna och kika på en "notes.ini" fil som exempel. Kan inte bli enklare namn1=värde1, namn2=värde2 osv. Lätt att överblicka och lätt att justera. Tycker det både är svårt att överblicka och justera en inställningsfil som har XML-format, då 2/3 av filen enbart består av taggar. Ser inte vad i XML som skulle göra arebetet lättare eller mer praktiskt i detta fall.

XML är inte menat att läsas av människor, lika lite som HTML är tänkt att läsas direkt.

Just det. Men att XML mer och mer dyker upp på ställen där det inte ska vara, så tvingas man ibland till detta, vilket enbart bekräftar att XML allt som oftast börjar användas på ett felaktigt sätt eller inom ett ett felaktigt funktionsområde.

Dessutom, är inte semikolonseparerade filer svårare att läsa än XML-filéer?

XML-filen består till 2/3 av taggar, vilket gör att själva värdena blir väldigt svåra att överblicka och jämförbara. Tycker att en semikolseparerad fil är lättare att överblicka och mer lättarbetad.

Mmm, särskilt när man ska ha hierarkiskt ordnade data, eller när man efter ett års drift upptäcker att det faktiskt *vore* himla smart om system A hos ekonomiavdelningen kunde prata med system B hos marknadsföringen,

Exempel ur verkliga livet. Applikation A sänder uppgifter till applikation B. Uppgifterna sänds i en XML-fil. Applikation B kikar igenbom uppgifterna och kontrollerar och jämför dessa för att se att de är korrekta och att all information stämmer. Applikation B sänder sedan dessa uppgifter till Applikation C, i form av en XML-fil. Applikation C skapar sedan ärenden utifrån filen, och utför sedan dessa ärenden.
Skulle nu något gå knas, eller att någon vill gå in och manuellt bearbeta filerna, så är det mycket smidigare att använda en semi-textfil, än att använda en XML-fil. En semi-textfil kan man med några enkla rader kod manipulera eller genomsöka, eller implementera i andra applikationer. XML-kräver ofta lite mer tanke, resurser och tid enligt min mening?

Kan heller inte se på vilket sätt ovanstående skulle underlättas av att det är en XML-fil? En semikolseparerad textfil skulle i min mening vara mer praktisk och lättarbetat, och dessutom hälften så stor, men ändå lika funktionell?

Obs! Jag säger inte att XML är dåligt, utan enbart att det gått lite hysteri i XML och att det nu används allt för ofta på ställen där kanske inte är som mest lämpligt.

Blårand skrev:

Ser inte vad i XML som skulle göra arebetet lättare eller mer praktiskt i detta fall.

Passar på att ta två saker på en gång ;)
Anta att du vill ha en konfigfil för en webbserver (exemplet har lånat en hel del inspiration från Apaches konffil) som kan hantera flera webbplatser. För att hantera en webbplats skulle XML:en se ut så här:

<site name="www.deathmetal.ir">
[i]<!-- inställningar för www.deathmetal.ir här... -->[/i]
</site>
<site name="www.biobränsle.qa">
[i]<!-- inställningar för www.biobränsle.qa här... -->[/i]
</site>

Med <namn>=<värde> blir det bökigt (inte ens i Apaches konffil har de löst det på något annat sätt än med en slags markup). Men det är klart, visst kan det vara overkill med XML om man inte behöver sådana här strukturer :)

Blårand skrev:

XML-filen består till 2/3 av taggar, vilket gör att själva värdena blir väldigt svåra att överblicka och jämförbara. Tycker att en semikolseparerad fil är lättare att överblicka och mer lättarbetad.

Well...

<user>
    <name>Foo</name>
    <wins>4</wins>
    <losses>3</wins>
    <draws>1</draws>
    <credit>52.3</credit>
</user>

[i]... vs...[/i]

Foo;4;3;1;52.3

Det sista är kortare, det nekar jag inte till, men inte fasen är det lättare att läsa...

Blårand skrev:

Skulle nu något gå knas, eller att någon vill gå in och manuellt bearbeta filerna, så är det mycket smidigare att använda en semi-textfil, än att använda en XML-fil. En semi-textfil kan man med några enkla rader kod manipulera eller genomsöka, eller implementera i andra applikationer. XML-kräver ofta lite mer tanke, resurser och tid enligt min mening?

Jag säger som The Dude i The Big Lebowski: Yeah, well, that's just, like, your opinion, man. :h

Tack för dina synpunkter. Vill inte tävla om vem som har mest rätt och vem som har mest fel, utan det var mest kul att höra vad ni andra har för uppfattning. Min uppfattning är orubblig för mig, än så länge... :)

Kika på "inställningsfilen"-filen nedan
http://member.webforum.nu/Bl�rand/notes.txt

Tycker den är väldigt tydlig, lättöverskådlig och lättjusterad. Kan inte se att en massa XML-taggar på något vis skulle göra "inställningsfilen" tydligare eller mer lättarbetat, utan snarare tärtom. Men det är förstås upp till var och en, om man inte arbetar på en myndighet där XML-hysteri råder. För då är man rökt... ;)

Nej, eftersom den är "endimensionell" funkar det väl alldeles utmärkt med ini-format :)

Jo, man tycker ju det. Men så är det inte alla gånger tyvärr.
Därav mina synpunkter i första inlägget, om att XML allt mer används på ställen där de inte hör hemma, just pga av att XML är lite väl uppschåsat.

Tror även att ett överdrivet användande av XML, samt att det många gånger används i ett felaktigt syfte, tids nog kommer att slå tillbaka mot XML i sig själv. Dock inte mig emot... :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)