Har en fundering kring XML. Vill dock inte lägga funderingen i forumet för XML, då de som jobbar med XML nog redan har en klar uppfattning i frågan ;)
Nog måste väl XML vara något av det mest uppschåsade inom IT på senare år?
Visst finns det användningsområden där XML är mycket positivt och där XML gör arbetet mer lättarbetat. Tyvärr har det dock blivit lite hysteri kring XML, och XML kan numera dyka upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Har sett filer som innehåller applikationsinställningar vara i XML-format, och det var väl inte riktigt meningen av XML skulle användas i de sammanhangen?
Dels tycker jag även att alla dessa XML-filer ofta blir väldigt svåra att överblicka, och blir allt som oftast en telefonkatalog stora när man vill skriva ut dem? Kan förstå om man använder XML som standard när man sänder information/uppgifter mellan myndigheter och företag exempelvis. Kan däremot ha lite svårt att se poängen med att man använder XML-format när man exempelvis sänder data mellan olika applikationer i en stängd miljö. Då tycker jag det är mer lättarbetat och mer lätthanterligt att exempelvis använda en semikolonseparerad textfil?
Vad har ni andra för uppfattning om XML? Är det någon som delar min uppfattning om att XML är uppschåsat och att det nog används i lite väl många omotiverade sammanhang, men att XML är positivt när det används i sitt rätta sammanhang?
//Blårand