Jag har en iMac och när jag installerat Mac OS X 9 och dess program (iMovie2 är ett av programmen) så vill jag uppgradera iMovie2 till iMovie3. Denna uppgradering kan man ladda ner gratis från Apples hemsida. Efter att ha laddat hem denna uppgradering installerade jag den utan problem. Men sedan när jag startade det så uppstod vissa problem. Det går t.ex inte att spela ett klipp i högre hastighet än normal, trots att denna inställning finns i programmet. Jag kan inte heller spela upp klippet baklänges, vilket man också ska kunna göra. Och om jag redigerar ihop en film utan (eller med) dessa effekter och ska lägga över filmen från datorn till DV-kameran så försvinner ljudet. Allt detta fungerade utan problem med iMovie2, innan jag uppgraderade till iMovie3. Efter detta läste jag kraven för att iMovie3 skulle fungera, och då visade det sig att man måste ha minst Mac OS X 10.1.5, och detta var det enda kravet min dator inte uppfyllde. Då jag upptäckte att jag hade en skiva med Mac OS X 10.2 så installerade jag det och testade iMovie3 igen, men med samma dåliga resultat som innan.
Om någon har någon aning om vad det är som kan vara fel så skulle jag bli glad om ni svarade.
Tack på förhand!
Datorn jag har är en 800 mhz PowerPC G4, 512 mb SDRAM-minne med ett nVidia GeForce2 MX grafikkort.
Vet inte om det är någon hjälp men om jag lägger till nån effekt såsom dimma eller bara justera färg utan att göra nåt å sedan trycka på använd, då funkar det att spela upp klippet baklänges å jag kan snabbspola som det ska göras! Måste ja konvertera klippet på något sett efter ja vänt det baklänges eller speedat upp det?? Tycker det verkar konstigt.... kom på detta nu när jag satt å trixa lite för å komma på felet.
Jag är inte själv en iMovieanvändare (dock macare! :D) så jag kan inte säga vad som är fel eller hjälpa sådär. Jag har hört att flera inte velat byta upp sig till trean på grund av ökade systemkrav och kanske en del ändrade funktioner som kan irritera, så tvåan kanske ändå är bättre att använda..
Apple har förresten släppt en uppdaterare till iMovie 3.0.1. det står inte vidare specifierat vad den fixar ("improve performance") men det kan ju vara en hjälp, kanske. den hittar du här.
Den har jag faktiskt redan, men som följd då... hur nergraderar jag imovie3 till att bli imovie 2 igen?? Om jag vill få tillbaka mitt Imovie 2 hur gör jag då?? Jag klarar dom nya systemkraven lätt! Jag har vunnit datorn på fromto.se å har inte fått med någon speciell imovie skiva, och innan detta har jag inga Mac erfarenheter. Så för att installera om det är jag tvungen att rensa hela hårdisken... om nån vet så vore det jätte bra!
Hur nergraderar ja så att ja får imovie 2 igen, tycker 3:an fungar riktigt bad! Jag e ingen van Mac användare, vore schysst om nån kunde dela med sej av sina kunskaper!!!!
Tack på förhand!
261 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744